[IKI-aktivistit] iki.fi osoitteesta lähetetyt posti icloud:n päässä tulkitsevat domainin olevan heidän spam-listallaan
Toke Lahti
toke at iki.fi
Wed May 13 17:05:54 EEST 2026
1.
Sillä mihin sun iki-osoitteen posti on ohjattu, ei ole merkitystä, kun lähetät postia.
Postin vastaanottaminen ja lähettäminen tapahtuvat eri palvelimilla.
2.
Ilmeisesti olet siis luonut SMTP-palvelun salasanan ikissä?
3.
Jos on väärä käyttäjätunnus, ei postia pitäisi tietenkään pystyä lähettämään, kun on autentikoinnin vaativa lähettävä palvelu.
On mahdollista, että TB lähettä jonkun toisen serverin kautta, jos ja kun ikin smtp:n kautta ei onnistu.
Onko muita smtp-servereitä asetettu TB:iin?
4.
Ohje sanoo “salattu salasana”, sun gräbi “normal password”, onko noi nyt samat?
t
> On 13. May 2026, at 16.55, Jarkko Poutiainen <jarkko.poutiainen at iki.fi> wrote:
>
> Moi,
>
> Tässä pyydetyt tiedot konfiksesta:
> <K2q7mHjeUiL2tNSW.png>
> Kuva 1.
>
> Ylläoleva on kuvankaappaus thunderbird-clientin konfiguroinneista.
>
> Seuraavan ohjeen mukaan loppuosaa ei saa laittaa:
>
> <wJpBPBLNIae28MVp.png>
>
> Kuva 2.
> lähde: https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp --> Thunderbird.
>
> Lähtötilanne alunalkaen:
>
> Käytössäni on kolmannen osapuolen ylläpitämä sähköposti jossa on eri osoite
> Ohjaan iki.fi-osoitteesta kolmannen osapuolen ylläpitämään sähköpostiin sähköpostini
> Kolmannen osapuolen postipalvelimeen on Thunderbird-sähköpostiohjelmasta näkymät konfiguroitu
> Thunderbird-sähköpostiohjelmaan olen konfirguroinut iki.fi-osoitteeni joka liitetään lähetystietoihin kun postia lähetetään
> Samainen postiohjelma käyttää smtp.iki.fi palvelinta lähettäessään postia vastaanottajalle jonka osoite päättyy me.com
> me.com-osoitteeseen meni yksi posti perille kolmesta jossa kaksi palautettiin
> Olen konfiguroinut postiohjelmani kuvan 2 mukaan (https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp --> thunderbird)
> Myöhemmin tarkistin Thunderbird:n asetuksia ja kävin läpi asetuksia verraten niitä iki.fi-sivuston ohjeisiin:
>
> user name-kentässä (kuva 1) käytetty tilin nimessä käytetty '@iki.fi', nyt on otettu pois kuten kuvasta 1 näkyy.
> Mihin se vaikuttaa? Tähän en osaa valitettavasti sanoa
> Kummassakaan tapauksessa, '@iki.fi' tai ilman, sähköpostiohjelma ei ole tuottanut visuaalista virheilmoitusta
> Tarviitko vielä jotain tietoa?
>
> -Jarkko-
>
> On 13/05/2026 13.57, Toke Lahti wrote:
>> Et siis kuitenkaan kerro, käytätkö Ikin AuthSMTP-palvelua vai jotain muuta, jonka olet konffannut ikin ohjeiden mukaisesti.
>>
>> Onko sun käyttämäsi palvelin siis smtp.iki.fi ?
>>
>> Missä neuvotaan, että loppuosaa ei saa käyttää ja mihin tuo “ohjeidenvastaisuus” vaikuttaa?
>>
>> Onko tässä siis selitys se, että et kuitenkaan ole käyttänyt smtp.iki.fi :tä, koska et ole pysynyt loggaamaan sisään väärällä tunnarilla?
>>
>> Tarkempi tilannekuvaus vähentää arvailun määrää.
>>
>>
>> t
>>
>>> On 12. May 2026, at 21.30, Jarkko Poutiainen <jarkko.poutiainen at iki.fi> <mailto:jarkko.poutiainen at iki.fi> wrote:
>>>
>>> Moi,
>>>
>>> Aiemmin kyseltiin, millä smtp:llä <smtp:ll%C3%A4> lähetän posteja?
>>>
>>> Käytän thunderbird-postiohjelmaa ja olen sen konfiguroinut https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp --> thunderbird-ohjeiden mukaan.
>>> Huomasin, että käytin ohjeiden vastaisesti loppuosaa (@iki.fi) ja oletettavasti se saattaa aiheuttaa konfliktia. Olen nyt korjannut virheen ja laitoin kokeilupostia aiheesta henkilölle ja hän kommentoi, että posti tuli perille. Sitä en ole kokeillut, että meneekö kuinka monta postia perille kun niitä lähettää pari kolme puolen tunnin sisään.
>>>
>>> Ehkä apple kannustaa vaihtamaan osoitetta?
>>>
>>> Ehkä, ehkä ei.
>>> Laitoin aiemmin pari kolme postia peräkanaan me.comiin joista kaksi ei mennyt perille ja yksi meni. Pitää kuitenkin ottaa huomioon edellisen vastauksessani kertoma virhe joka voi olla syypää siihen, ettei postia käsitelty oikein ja se palautettiin.
>>>
>>> -Jarkko-
>>>
>>> On 12/05/2026 20.22, Toke Lahti wrote:
>>>> Lähetin just iki-smtp:stä mailin icloud.com-osoitteeseeni.
>>>> Se ainakin meni läpi.
>>>>
>>>> Ehkä apple kannustaa vaihtamaan osoitetta?
>>>>
>>>>
>>>> t
>>>>
>>>>> On 6. May 2026, at 19.56, Jarkko Poutiainen <jarkko.poutiainen at iki.fi> <mailto:jarkko.poutiainen at iki.fi> wrote:
>>>>>
>>>>> Moi,
>>>>>
>>>>> Hoidan erinäisiä asioita iki.fi-osoitteestani ja huomasin sen, että yksi sähköpostin saajista käyttää me.com-osoitetta joka lienee Applen ylläpitämä postipalvelu heidän tuotteilleen.
>>>>>
>>>>> Etsiskelin tietoa siitä, mitenkä postin saisi välitettyä iki.fi-osoitteesta kyseiseen palveluun ja selvisi, että seuraavalla sivustolla on aiheesta kirjoiteltu: https://discussions.apple.com/thread/252472652?sortBy=rank
>>>>>
>>>>> Omakohtainen postipalvelimeni ei ole ylläpitämäni vaan käytän ilmaista sähköpostia osoitteessa gmx.com. Postiliikenne kulkee kuitenkin iki.fi-osoitteen kautta vastaanottaessani postia ja lähettäessäni sitä.
>>>>>
>>>>> Kun lähetän postia niin saan seuraavan virhe-ilmoituksen ja korvasin henkilön sähköpostissa olleen nimen xxxxxx.yyyyyy:
>>>>>
>>>>> This is the mail system at host lahtoruutu.iki.fi.
>>>>>
>>>>> I'm sorry to have to inform you that your message could not
>>>>> be delivered to one or more recipients. It's attached below.
>>>>>
>>>>> For further assistance, please send mail to postmaster.
>>>>>
>>>>> If you do so, please include this problem report. You can
>>>>> delete your own text from the attached returned message.
>>>>>
>>>>> The mail system
>>>>>
>>>>> <xxxxxx.yyyyyy at me.com> <mailto:teemu.nuutinen at me.com>: host mx01.mail.icloud.com[17.57.154.33] said: 554
>>>>> 5.7.1 [BS01] Message rejected due to local policy. Please visit
>>>>> https://support.apple.com/en-us/HT204137. Txn ID
>>>>> 276ac6aa-85ab-4995-8de0-60142fa2944c (in reply to end of DATA command)
>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>> Reporting-MTA: dns; lahtoruutu.iki.fi
>>>>> X-Postfix-Queue-ID: 4g14QS4y6rz49Px5
>>>>> X-Postfix-Sender: rfc822; jarkko.poutiainen at iki.fi <mailto:jarkko.poutiainen at iki.fi>
>>>>> Arrival-Date: Wed, 22 Apr 2026 19:28:00 +0300 (EEST)
>>>>>
>>>>> Final-Recipient: rfc822; xxxxxx.yyyyyy at me.com <mailto:teemu.nuutinen at me.com>
>>>>> Original-Recipient: rfc822;xxxxxx.yyyyyy at me.com <mailto:rfc822;teemu.nuutinen at me.com>
>>>>> Action: failed
>>>>> Status: 5.7.1
>>>>> Remote-MTA: dns; mx01.mail.icloud.com
>>>>> Diagnostic-Code: smtp; 554 5.7.1 [BS01] Message rejected due to local policy.
>>>>> Please visit https://support.apple.com/en-us/HT204137. Txn ID
>>>>> Onko teillä kokemuksia siitä miten iki.fi-osoitteesta voisi lähettää postia applen ylläpitämään me.com-osoitteeseen?
>>>>>
>>>>> Ystävällisin terveisin,
>>>>> Jarkko Poutiainen
>>>>>
>>>>> _______________________________________________
>>>>> IKI-aktivistit mailing list
>>>>> IKI-aktivistit at listat.iki.fi <mailto:IKI-aktivistit at listat.iki.fi>
>>>>> https://listat.iki.fi/mailman/listinfo.cgi/iki-aktivistit
>>>>
>>
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://listat.iki.fi/pipermail/iki-aktivistit/attachments/20260513/dfc0f2d4/attachment.htm>
More information about the IKI-aktivistit
mailing list