[IKI-aktivistit] iki.fi osoitteesta lähetetyt posti icloud:n päässä tulkitsevat domainin olevan heidän spam-listallaan
Elias Aarnio
elias.aarnio at iki.fi
Wed May 13 18:22:21 EEST 2026
Toke hyvä,
Kun olen raportoinut vastaavan vian tai ilmiön ja se on ihan todellinen,
voitaisiinko nyt keskittyä varsinaisen ongelman ratkaisemiseen?
Varsinainen ongelmahan asiassa on se, että Applen MX:t kieltäytyvät
ottamasta vastaan sähköpostia joka on lähetetty käyttäen Ikin
SMTP-palvelinta.
Applen toiminta on aivan saman suuntaista kuin GAFAMinkin: RCF:ien
tulkinta tehdään siten että muilla kuin isoilla pilvitoimijoilla olisi
mahdollisimman hankala olla.
Motto: se, että Mayflower pääsi koskaan perille on yksi ihmiskunnan
suurimmista katastrofeista. Kun emme voi peruuttaa siitä seuranneita
tapahtumia, meidän on vain jotenkin tultava toimeen näiden ikävien
seurannaisvaikutusten kanssa. ;-)
Toke Lahti kirjoitti 13.5.2026 klo 17.05:
> 1.
> Sillä mihin sun iki-osoitteen posti on ohjattu, ei ole merkitystä, kun
> lähetät postia.
> Postin vastaanottaminen ja lähettäminen tapahtuvat eri palvelimilla.
>
> 2.
> Ilmeisesti olet siis luonut SMTP-palvelun salasanan ikissä?
>
> 3.
> Jos on väärä käyttäjätunnus, ei postia pitäisi tietenkään pystyä
> lähettämään, kun on autentikoinnin vaativa lähettävä palvelu.
> On mahdollista, että TB lähettä jonkun toisen serverin kautta, jos ja
> kun ikin smtp:n kautta ei onnistu.
> Onko muita smtp-servereitä asetettu TB:iin?
>
> 4.
> Ohje sanoo “salattu salasana”, sun gräbi “normal password”, onko noi
> nyt samat?
>
>
> t
>
>> On 13. May 2026, at 16.55, Jarkko Poutiainen
>> <jarkko.poutiainen at iki.fi> wrote:
>>
>> Moi,
>>
>> Tässä pyydetyt tiedot konfiksesta:
>> <K2q7mHjeUiL2tNSW.png>
>> Kuva 1.
>>
>> Ylläoleva on kuvankaappaus thunderbird-clientin konfiguroinneista.
>>
>> Seuraavan ohjeen mukaan loppuosaa ei saa laittaa:
>>
>> <wJpBPBLNIae28MVp.png>
>>
>> Kuva 2.
>> lähde: https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp --> Thunderbird.
>>
>> Lähtötilanne alunalkaen:
>>
>> * Käytössäni on kolmannen osapuolen ylläpitämä sähköposti jossa on
>> eri osoite
>> * Ohjaan iki.fi-osoitteesta kolmannen osapuolen ylläpitämään
>> sähköpostiin sähköpostini
>> * Kolmannen osapuolen postipalvelimeen on
>> Thunderbird-sähköpostiohjelmasta näkymät konfiguroitu
>> * Thunderbird-sähköpostiohjelmaan olen konfirguroinut
>> iki.fi-osoitteeni joka liitetään lähetystietoihin kun postia
>> lähetetään
>> * Samainen postiohjelma käyttää smtp.iki.fi palvelinta
>> lähettäessään postia vastaanottajalle jonka osoite päättyy me.com
>> * me.com-osoitteeseen meni yksi posti perille kolmesta jossa kaksi
>> palautettiin
>> * Olen konfiguroinut postiohjelmani kuvan 2 mukaan
>> (https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp --> thunderbird)
>>
>> Myöhemmin tarkistin Thunderbird:n asetuksia ja kävin läpi asetuksia
>> verraten niitä iki.fi-sivuston ohjeisiin:
>>
>> * user name-kentässä (kuva 1) käytetty tilin nimessä käytetty
>> '@iki.fi', nyt on otettu pois kuten kuvasta 1 näkyy.
>> o Mihin se vaikuttaa? Tähän en osaa valitettavasti sanoa
>> * Kummassakaan tapauksessa, '@iki.fi' tai ilman, sähköpostiohjelma
>> ei ole tuottanut visuaalista virheilmoitusta
>>
>> Tarviitko vielä jotain tietoa?
>>
>> -Jarkko-
>>
>> On 13/05/2026 13.57, Toke Lahti wrote:
>>> Et siis kuitenkaan kerro, käytätkö Ikin AuthSMTP-palvelua vai jotain
>>> muuta, jonka olet konffannut ikin ohjeiden mukaisesti.
>>>
>>> Onko sun käyttämäsi palvelin siis smtp.iki.fi ?
>>>
>>> Missä neuvotaan, että loppuosaa ei saa käyttää ja mihin tuo
>>> “ohjeidenvastaisuus” vaikuttaa?
>>>
>>> Onko tässä siis selitys se, että et kuitenkaan ole käyttänyt
>>> smtp.iki.fi :tä, koska et ole pysynyt loggaamaan sisään väärällä
>>> tunnarilla?
>>>
>>> Tarkempi tilannekuvaus vähentää arvailun määrää.
>>>
>>>
>>> t
>>>
>>>> On 12. May 2026, at 21.30, Jarkko Poutiainen
>>>> <jarkko.poutiainen at iki.fi> wrote:
>>>>
>>>> Moi,
>>>>
>>>> Aiemmin kyseltiin, millä smtp:llä lähetän posteja?
>>>>
>>>> Käytän thunderbird-postiohjelmaa ja olen sen konfiguroinut
>>>> https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp --> thunderbird-ohjeiden mukaan.
>>>> Huomasin, että käytin ohjeiden vastaisesti loppuosaa (@iki.fi) ja
>>>> oletettavasti se saattaa aiheuttaa konfliktia. Olen nyt korjannut
>>>> virheen ja laitoin kokeilupostia aiheesta henkilölle ja hän
>>>> kommentoi, että posti tuli perille. Sitä en ole kokeillut, että
>>>> meneekö kuinka monta postia perille kun niitä lähettää pari kolme
>>>> puolen tunnin sisään.
>>>>
>>>> Ehkä apple kannustaa vaihtamaan osoitetta?
>>>>
>>>> Ehkä, ehkä ei.
>>>> Laitoin aiemmin pari kolme postia peräkanaan me.comiin joista kaksi
>>>> ei mennyt perille ja yksi meni. Pitää kuitenkin ottaa huomioon
>>>> edellisen vastauksessani kertoma virhe joka voi olla syypää siihen,
>>>> ettei postia käsitelty oikein ja se palautettiin.
>>>>
>>>> -Jarkko-
>>>>
>>>> On 12/05/2026 20.22, Toke Lahti wrote:
>>>>> Lähetin just iki-smtp:stä mailin icloud.com-osoitteeseeni.
>>>>> Se ainakin meni läpi.
>>>>>
>>>>> Ehkä apple kannustaa vaihtamaan osoitetta?
>>>>>
>>>>>
>>>>> t
>>>>>
>>>>>> On 6. May 2026, at 19.56, Jarkko Poutiainen
>>>>>> <jarkko.poutiainen at iki.fi> wrote:
>>>>>>
>>>>>> Moi,
>>>>>>
>>>>>> Hoidan erinäisiä asioita iki.fi-osoitteestani ja huomasin sen,
>>>>>> että yksi sähköpostin saajista käyttää me.com-osoitetta joka
>>>>>> lienee Applen ylläpitämä postipalvelu heidän tuotteilleen.
>>>>>>
>>>>>> Etsiskelin tietoa siitä, mitenkä postin saisi välitettyä
>>>>>> iki.fi-osoitteesta kyseiseen palveluun ja selvisi, että
>>>>>> seuraavalla sivustolla on aiheesta kirjoiteltu:
>>>>>> https://discussions.apple.com/thread/252472652?sortBy=rank
>>>>>>
>>>>>> Omakohtainen postipalvelimeni ei ole ylläpitämäni vaan käytän
>>>>>> ilmaista sähköpostia osoitteessa gmx.com. Postiliikenne kulkee
>>>>>> kuitenkin iki.fi-osoitteen kautta vastaanottaessani postia ja
>>>>>> lähettäessäni sitä.
>>>>>>
>>>>>> Kun lähetän postia niin saan seuraavan virhe-ilmoituksen ja
>>>>>> korvasin henkilön sähköpostissa olleen nimen xxxxxx.yyyyyy:
>>>>>>
>>>>>> This is the mail system at host lahtoruutu.iki.fi.
>>>>>>
>>>>>> I'm sorry to have to inform you that your message could not
>>>>>> be delivered to one or more recipients. It's attached below.
>>>>>>
>>>>>> For further assistance, please send mail to postmaster.
>>>>>>
>>>>>> If you do so, please include this problem report. You can
>>>>>> delete your own text from the attached returned message.
>>>>>>
>>>>>> The mail system
>>>>>>
>>>>>> <xxxxxx.yyyyyy at me.com>: host mx01.mail.icloud.com[17.57.154.33] said: 554
>>>>>> 5.7.1 [BS01] Message rejected due to local policy. Please visit
>>>>>> https://support.apple.com/en-us/HT204137. Txn ID
>>>>>> 276ac6aa-85ab-4995-8de0-60142fa2944c (in reply to end of DATA command)
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Reporting-MTA: dns; lahtoruutu.iki.fi
>>>>>> X-Postfix-Queue-ID: 4g14QS4y6rz49Px5
>>>>>> X-Postfix-Sender: rfc822;jarkko.poutiainen at iki.fi
>>>>>> Arrival-Date: Wed, 22 Apr 2026 19:28:00 +0300 (EEST)
>>>>>>
>>>>>> Final-Recipient: rfc822;xxxxxx.yyyyyy at me.com
>>>>>> Original-Recipient:rfc822;xxxxxx.yyyyyy at me.com
>>>>>> Action: failed
>>>>>> Status: 5.7.1
>>>>>> Remote-MTA: dns; mx01.mail.icloud.com
>>>>>> Diagnostic-Code: smtp; 554 5.7.1 [BS01] Message rejected due to local policy.
>>>>>> Please visithttps://support.apple.com/en-us/HT204137. Txn ID
>>>>>>
>>>>>> Onko teillä kokemuksia siitä miten iki.fi-osoitteesta voisi
>>>>>> lähettää postia applen ylläpitämään me.com-osoitteeseen?
>>>>>>
>>>>>> Ystävällisin terveisin,
>>>>>> Jarkko Poutiainen
>>>>>>
>>>>>> _______________________________________________
>>>>>> IKI-aktivistit mailing list
>>>>>> IKI-aktivistit at listat.iki.fi
>>>>>> https://listat.iki.fi/mailman/listinfo.cgi/iki-aktivistit
>>>>>
>>>
>
>
> _______________________________________________
> IKI-aktivistit mailing list
> IKI-aktivistit at listat.iki.fi
> https://listat.iki.fi/mailman/listinfo.cgi/iki-aktivistit
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://listat.iki.fi/pipermail/iki-aktivistit/attachments/20260513/590e8558/attachment.htm>
More information about the IKI-aktivistit
mailing list