<html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8"></head><body style="overflow-wrap: break-word; -webkit-nbsp-mode: space; line-break: after-white-space;">1.<div>Sillä mihin sun iki-osoitteen posti on ohjattu, ei ole merkitystä, kun lähetät postia.</div><div>Postin vastaanottaminen ja lähettäminen tapahtuvat eri palvelimilla.</div><div><br></div><div>2.</div><div>Ilmeisesti olet siis luonut SMTP-palvelun salasanan ikissä?</div><div><br></div><div>3.</div><div>Jos on väärä käyttäjätunnus, ei postia pitäisi tietenkään pystyä lähettämään, kun on autentikoinnin vaativa lähettävä palvelu.</div><div>On mahdollista, että TB lähettä jonkun toisen serverin kautta, jos ja kun ikin smtp:n kautta ei onnistu.</div><div>Onko muita smtp-servereitä asetettu TB:iin?</div><div><br></div><div>4.</div><div>Ohje sanoo “salattu salasana”, sun gräbi “normal password”, onko noi nyt samat?<br><div><br></div><div><br></div><div>t</div><div><br><blockquote type="cite"><div>On 13. May 2026, at 16.55, Jarkko Poutiainen <jarkko.poutiainen@iki.fi> wrote:</div><br class="Apple-interchange-newline"><div>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<div><p>Moi,</p><p>Tässä pyydetyt tiedot konfiksesta:<br>
<span id="cid:part1.EN0GgiVY.47HrjWvG@iki.fi"><K2q7mHjeUiL2tNSW.png></span><br>
Kuva 1.</p><p>Ylläoleva on kuvankaappaus thunderbird-clientin
konfiguroinneista.</p><p>Seuraavan ohjeen mukaan loppuosaa ei saa laittaa:</p><p><span id="cid:part2.IpLJSXw2.tcNpiYyd@iki.fi"><wJpBPBLNIae28MVp.png></span></p><p>Kuva 2.<br>
lähde: <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp">https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp</a> --> Thunderbird. <br>
</p><p>Lähtötilanne alunalkaen:</p>
<ul>
<li>Käytössäni on kolmannen osapuolen ylläpitämä sähköposti jossa
on eri osoite</li>
<li>Ohjaan iki.fi-osoitteesta kolmannen osapuolen ylläpitämään
sähköpostiin sähköpostini</li>
<li>Kolmannen osapuolen postipalvelimeen on
Thunderbird-sähköpostiohjelmasta näkymät konfiguroitu</li>
<li>Thunderbird-sähköpostiohjelmaan olen konfirguroinut
iki.fi-osoitteeni joka liitetään lähetystietoihin kun postia
lähetetään</li>
<li> Samainen postiohjelma käyttää smtp.iki.fi palvelinta
lähettäessään postia vastaanottajalle jonka osoite päättyy
me.com</li>
<li>me.com-osoitteeseen meni yksi posti perille kolmesta jossa
kaksi palautettiin</li>
<li>Olen konfiguroinut postiohjelmani kuvan 2 mukaan
(<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp">https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp</a> --> thunderbird)</li>
</ul><p>Myöhemmin tarkistin Thunderbird:n asetuksia ja kävin läpi
asetuksia verraten niitä iki.fi-sivuston ohjeisiin:</p>
<ul>
<li>user name-kentässä (kuva 1) käytetty tilin nimessä käytetty
'@iki.fi', nyt on otettu pois kuten kuvasta 1 näkyy. </li>
<ul>
<li>Mihin se vaikuttaa? Tähän en osaa valitettavasti sanoa</li>
</ul>
<li>Kummassakaan tapauksessa, '@iki.fi' tai ilman,
sähköpostiohjelma ei ole tuottanut visuaalista virheilmoitusta</li>
</ul>
<ul>
</ul><p>Tarviitko vielä jotain tietoa?</p><p>-Jarkko-</p>
<div class="moz-cite-prefix">On 13/05/2026 13.57, Toke Lahti wrote:<br>
</div>
<blockquote type="cite" cite="mid:7619AE19-852F-4AEA-9FF4-D42EFADB0D6C@iki.fi">
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
Et siis kuitenkaan kerro, käytätkö Ikin AuthSMTP-palvelua vai
jotain muuta, jonka olet konffannut ikin ohjeiden mukaisesti.<br>
<div><br>
</div>
<div>Onko sun käyttämäsi palvelin siis <span style="color: rgb(51, 51, 51); font-family: Consolas, "Andale Mono WT", "Andale Mono", "Bitstream Vera Sans Mono", "Nimbus Mono L", Monaco, "Courier New", monospace; font-size: 14px; orphans: 2; widows: 2; background-color: rgb(251, 250, 249);">smtp.iki.fi </span>?</div>
<div><br>
</div>
<div>Missä neuvotaan, että loppuosaa ei saa käyttää ja mihin tuo
“ohjeidenvastaisuus” vaikuttaa?</div>
<div><br>
</div>
<div>Onko tässä siis selitys se, että et kuitenkaan ole käyttänyt <span style="color: rgb(51, 51, 51); font-family: Consolas, "Andale Mono WT", "Andale Mono", "Bitstream Vera Sans Mono", "Nimbus Mono L", Monaco, "Courier New", monospace; font-size: 14px; orphans: 2; widows: 2; background-color: rgb(251, 250, 249);">smtp.iki.fi </span>:tä,
koska et ole pysynyt loggaamaan sisään väärällä tunnarilla?</div>
<div><br>
</div>
<div>Tarkempi tilannekuvaus vähentää arvailun määrää.</div>
<div><br>
</div>
<div><br>
</div>
<div>t</div>
<div><br>
</div>
<div>
<blockquote type="cite">
<div>On 12. May 2026, at 21.30, Jarkko Poutiainen
<a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:jarkko.poutiainen@iki.fi"><jarkko.poutiainen@iki.fi></a> wrote:</div>
<br class="Apple-interchange-newline">
<div>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<div><p>Moi,</p><p>Aiemmin kyseltiin, millä <a class="moz-txt-link-freetext" href="smtp:ll%C3%A4" moz-do-not-send="true">smtp:llä</a> lähetän posteja?</p><p>Käytän thunderbird-postiohjelmaa ja olen sen
konfiguroinut <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp" moz-do-not-send="true">https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp</a>
--> thunderbird-ohjeiden mukaan.<br>
Huomasin, että käytin ohjeiden vastaisesti loppuosaa
(@iki.fi) ja oletettavasti se saattaa aiheuttaa
konfliktia. Olen nyt korjannut virheen ja laitoin
kokeilupostia aiheesta henkilölle ja hän kommentoi, että
posti tuli perille. Sitä en ole kokeillut, että meneekö
kuinka monta postia perille kun niitä lähettää pari
kolme puolen tunnin sisään.</p><p>Ehkä apple kannustaa vaihtamaan osoitetta?</p><p>Ehkä, ehkä ei. <br>
Laitoin aiemmin pari kolme postia peräkanaan me.comiin
joista kaksi ei mennyt perille ja yksi meni. Pitää
kuitenkin ottaa huomioon edellisen vastauksessani
kertoma virhe joka voi olla syypää siihen, ettei postia
käsitelty oikein ja se palautettiin.</p><p>-Jarkko-</p>
<div class="moz-cite-prefix">On 12/05/2026 20.22, Toke
Lahti wrote:<br>
</div>
<blockquote type="cite" cite="mid:DA84379F-09C4-4B17-83A0-33AAAA78F320@iki.fi">
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
Lähetin just iki-smtp:stä mailin
icloud.com-osoitteeseeni.
<div>Se ainakin meni läpi.</div>
<div><br>
</div>
<div>Ehkä apple kannustaa vaihtamaan osoitetta?</div>
<div><br>
</div>
<div><br>
</div>
<div>t<br>
<div><br>
<blockquote type="cite">
<div>On 6. May 2026, at 19.56, Jarkko Poutiainen <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:jarkko.poutiainen@iki.fi" moz-do-not-send="true"><jarkko.poutiainen@iki.fi></a>
wrote:</div>
<br class="Apple-interchange-newline">
<div>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
<div><p>Moi,</p><p>Hoidan erinäisiä asioita
iki.fi-osoitteestani ja huomasin sen, että
yksi sähköpostin saajista käyttää
me.com-osoitetta joka lienee Applen
ylläpitämä postipalvelu heidän tuotteilleen.</p><p>Etsiskelin tietoa siitä, mitenkä postin
saisi välitettyä iki.fi-osoitteesta
kyseiseen palveluun ja selvisi, että
seuraavalla sivustolla on aiheesta
kirjoiteltu: <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://discussions.apple.com/thread/252472652?sortBy=rank" moz-do-not-send="true">https://discussions.apple.com/thread/252472652?sortBy=rank</a></p><p>Omakohtainen postipalvelimeni ei ole
ylläpitämäni vaan käytän ilmaista
sähköpostia osoitteessa gmx.com.
Postiliikenne kulkee kuitenkin
iki.fi-osoitteen kautta vastaanottaessani
postia ja lähettäessäni sitä.</p><p>Kun lähetän postia niin saan seuraavan
virhe-ilmoituksen ja korvasin henkilön
sähköpostissa olleen nimen xxxxxx.yyyyyy:</p>
<pre wrap="" class="moz-quote-pre">This is the mail system at host lahtoruutu.iki.fi.
I'm sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It's attached below.
For further assistance, please send mail to postmaster.
If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.
The mail system
<a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:teemu.nuutinen@me.com" moz-do-not-send="true"><xxxxxx.yyyyyy@me.com></a>: host mx01.mail.icloud.com[17.57.154.33] said: 554
5.7.1 [BS01] Message rejected due to local policy. Please visit
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://support.apple.com/en-us/HT204137" moz-do-not-send="true">https://support.apple.com/en-us/HT204137</a>. Txn ID
276ac6aa-85ab-4995-8de0-60142fa2944c (in reply to end of DATA command)</pre><p><br>
</p>
<fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
<div class="moz-text-plain" wrap="true" style="font-family: -moz-fixed; font-size: 12px;" lang="x-unicode">
<pre wrap="" class="moz-quote-pre">Reporting-MTA: dns; lahtoruutu.iki.fi
X-Postfix-Queue-ID: 4g14QS4y6rz49Px5
X-Postfix-Sender: rfc822; <a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext" href="mailto:jarkko.poutiainen@iki.fi" moz-do-not-send="true">jarkko.poutiainen@iki.fi</a>
Arrival-Date: Wed, 22 Apr 2026 19:28:00 +0300 (EEST)
Final-Recipient: rfc822; <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:teemu.nuutinen@me.com" moz-do-not-send="true">xxxxxx.yyyyyy@me.com</a>
Original-Recipient: <a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext" href="mailto:rfc822;teemu.nuutinen@me.com" moz-do-not-send="true">rfc822;xxxxxx.yyyyyy@me.com</a>
Action: failed
Status: 5.7.1
Remote-MTA: dns; mx01.mail.icloud.com
Diagnostic-Code: smtp; 554 5.7.1 [BS01] Message rejected due to local policy.
Please visit <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://support.apple.com/en-us/HT204137" moz-do-not-send="true">https://support.apple.com/en-us/HT204137</a>. Txn ID</pre>
</div><p>Onko teillä kokemuksia siitä miten
iki.fi-osoitteesta voisi lähettää postia
applen ylläpitämään me.com-osoitteeseen?<br>
<br>
Ystävällisin terveisin,<br>
Jarkko Poutiainen</p>
</div>
_______________________________________________<br>
IKI-aktivistit mailing list<br>
<a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext" href="mailto:IKI-aktivistit@listat.iki.fi" moz-do-not-send="true">IKI-aktivistit@listat.iki.fi</a><br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://listat.iki.fi/mailman/listinfo.cgi/iki-aktivistit" moz-do-not-send="true">https://listat.iki.fi/mailman/listinfo.cgi/iki-aktivistit</a><br>
</div>
</blockquote>
</div>
<br>
</div>
</blockquote>
</div>
</div>
</blockquote>
</div>
<br>
</blockquote>
</div>
</div></blockquote></div><br></div></body></html>