[IKI-aktivistit] iki.fi osoitteesta lähetetyt posti icloud:n päässä tulkitsevat domainin olevan heidän spam-listallaan
Elias Aarnio
elias.aarnio at iki.fi
Wed May 20 12:56:11 EEST 2026
Hei,
Erinomainen vastaus! Kiitos!
Tero Kivinen kirjoitti 18.5.2026 klo 15.49:
> Elias Aarnio writes:
>> Nyt tilanne on muuttunut mutta emme tiedä miksi.
> Apple, Google, Microsoft etc säätävät filttereitään aina silloin
> tällöin, eivätkö kerro kenellekään ulkopuolisille mitä tekevät ja
> miksi. Ne myös säätävät filttereitä niin että osalle vastaanottajista
> laitetaan toisenlaiset filtterit kuin toiselle porukalle ja katsotaan
> miten ko muutos vaikuttaa. Eli on täysin mahdollista että tunnukselle
> a at isotoimia.com viesti ei mene perille mutta b at isotoimija.com menee.
> Ja tilanne voi vaihtua päinvastaiseksi viisi minuuttia myöhemmin.
>
> Lisäksi varsinkin näihin massapostitusrajoituksiin vaikuttaa muut
> käyttäjät, eli yleensä tulkinta on 5000 mailia päivässä samasta
> domainista. Eli jos lähetät viestiä viikonloppuna ja silloin on
> iki:stä mennyt hyvin vähän maileja ko paikkaan niin viestit menevät
> perille, mutta kun tulee arki ja tuo 5000 mailia täyttyy niin sen
> jälkeen astuu tiukemmat rajoitukset päälle ja viestit voi tulla
> bumerangina takaisin.
>
> Sitten on vielä erikseen nopeusrajoitukset. Esim google teki yhdessä
> vaiheessa niin että suostui ottamaan vain n viestiä minuutissa vastaan
> ja osa viesteistä päivänä aikana jäi jonoon. Jono alkoi kasvamaan aina
> aamulla suomen aikaa kun porukka suomessa heräsi ja kasvoi jonnekin
> iltapäivään asti ja sen jälkeen kun porukka lähti kotiin niin jono
> alkoi purkautumaa ja yleensä vähän puolenyön jälkeen jono oli tyhjä.
> Se että ko jono kertyi nimenomaan suomalaiseen virka-aikaan vahvisti
> hyvin sen että kyse oli normaalista käyttäjen lähettämästä
> viestiliikenteestä, ei roskapostista. Tuota tapahtui pari joulua
> sitten juuri joulun alla, mutta ongelma hävisi sitten kuukauttaa
> myöhemmin...
>
> Eli yhteenvetona, tänne ja iki-palvelu at iki.fi osoitteisiin voi
> lähettää postia jos hommat ei tunnu toimivan, mutta yleensä iki ei voi
> asioille mitään tehdä, mutta on aina välillä mahdollista että
> meilläkin on jotain rikki ja silloin jos saamme tietoa onglmista, niin
> saamme ne nopeammin korjattua (mikäli viesti ei saavu edes
> www-varapostilaatikkoon niin silloin kyse voi olla iki:ssä olevasta
> ongelmasta).
>
> Oikea osoitte valittaa on silti se paikka minne viestit forwardoidaan,
> eli apple, google, microsoft etc. Googlella ei ole mitään paikkaa
> minne voi valittaa (et ole asiakas, olet tuote jota he myyvät
> mainostajille). Applella ja Microsoftilla kai on jotain osoitteita
> joihin voi yrittää saada vikailmoitusta laitettua, mutta ei kannata
> pidättää hengitystään siitä että asia korjaantuisi mitenkään nopeasti.
--
Elias Aarnio
Kousakatu 9
20780 KAARINA
040-5411832
elias.aarnio at iki.fi
More information about the IKI-aktivistit
mailing list