[IKI-aktivistit] iki.fi osoitteesta lähetetyt posti icloud:n päässä tulkitsevat domainin olevan heidän spam-listallaan

Tero Kivinen kivinen at iki.fi
Mon May 18 15:49:31 EEST 2026


Elias Aarnio writes:
> Nyt tilanne on muuttunut mutta emme tiedä miksi.

Apple, Google, Microsoft etc säätävät filttereitään aina silloin
tällöin, eivätkö kerro kenellekään ulkopuolisille mitä tekevät ja
miksi. Ne myös säätävät filttereitä niin että osalle vastaanottajista
laitetaan toisenlaiset filtterit kuin toiselle porukalle ja katsotaan
miten ko muutos vaikuttaa. Eli on täysin mahdollista että tunnukselle
a at isotoimia.com viesti ei mene perille mutta b at isotoimija.com menee.
Ja tilanne voi vaihtua päinvastaiseksi viisi minuuttia myöhemmin.

Lisäksi varsinkin näihin massapostitusrajoituksiin vaikuttaa muut
käyttäjät, eli yleensä tulkinta on 5000 mailia päivässä samasta
domainista. Eli jos lähetät viestiä viikonloppuna ja silloin on
iki:stä mennyt hyvin vähän maileja ko paikkaan niin viestit menevät
perille, mutta kun tulee arki ja tuo 5000 mailia täyttyy niin sen
jälkeen astuu tiukemmat rajoitukset päälle ja viestit voi tulla
bumerangina takaisin.

Sitten on vielä erikseen nopeusrajoitukset. Esim google teki yhdessä
vaiheessa niin että suostui ottamaan vain n viestiä minuutissa vastaan
ja osa viesteistä päivänä aikana jäi jonoon. Jono alkoi kasvamaan aina
aamulla suomen aikaa kun porukka suomessa heräsi ja kasvoi jonnekin
iltapäivään asti ja sen jälkeen kun porukka lähti kotiin niin jono
alkoi purkautumaa ja yleensä vähän puolenyön jälkeen jono oli tyhjä.
Se että ko jono kertyi nimenomaan suomalaiseen virka-aikaan vahvisti
hyvin sen että kyse oli normaalista käyttäjen lähettämästä
viestiliikenteestä, ei roskapostista. Tuota tapahtui pari joulua
sitten juuri joulun alla, mutta ongelma hävisi sitten kuukauttaa
myöhemmin...

Eli yhteenvetona, tänne ja iki-palvelu at iki.fi osoitteisiin voi
lähettää postia jos hommat ei tunnu toimivan, mutta yleensä iki ei voi
asioille mitään tehdä, mutta on aina välillä mahdollista että
meilläkin on jotain rikki ja silloin jos saamme tietoa onglmista, niin
saamme ne nopeammin korjattua (mikäli viesti ei saavu edes
www-varapostilaatikkoon niin silloin kyse voi olla iki:ssä olevasta
ongelmasta). 

Oikea osoitte valittaa on silti se paikka minne viestit forwardoidaan,
eli apple, google, microsoft etc. Googlella ei ole mitään paikkaa
minne voi valittaa (et ole asiakas, olet tuote jota he myyvät
mainostajille). Applella ja Microsoftilla kai on jotain osoitteita
joihin voi yrittää saada vikailmoitusta laitettua, mutta ei kannata
pidättää hengitystään siitä että asia korjaantuisi mitenkään nopeasti. 
-- 
kivinen at iki.fi


More information about the IKI-aktivistit mailing list