[IKI-aktivistit] iki.fi osoitteesta lähetetyt posti icloud:n päässä tulkitsevat domainin olevan heidän spam-listallaan

Elias Aarnio elias.aarnio at iki.fi
Thu May 14 13:36:21 EEST 2026


Moi,

Ei kun juuri tätä kaivattiin! Pistin itsekin kaverilleni testiviestin 
Apple-osoitteeseen eikä ole tullut tähän mennessä virheviestiä. 
Toisaalta en ole saanut kaveriltani vielä vahvistusta tekstiviestitse 
esittämääni kysymykseen että tuliko testiviesti perille vai ei.

On hyvin todennäköistä että ongelma johtuu Applesta. Niinhän siinä 
virheviestissä sanottiin että Applen MX kieltäytyy ottamasta vastaan 
viestiä ja viittaa ohjesivullaan massapostitusten lähettämiseen. 
Tällehän ei tavallinen iki-käyttäjä voi tehdä mitään. Jos Ikin 
ylläpidolla on aikaa ja energiaa seurata lokeja tämän osalta ja koittaa 
viestiä Applen suuntaan että mikä kiikastaa, se olisi hyvä. Tällaiset 
asiat ratkaisevat pitkälti Iki-osoitteen käytettävyyden jatkossa. Tästä 
ongelmasta muualla kysellessäni olen saanut vastauksia joissa todetaan 
että ilmiö on havaittu ja että nämä käyttäjät ovat tästä syystä alkaneet 
välttää sähköpostin lähettämistä Iki-osoitteesta/käyttäen Ikin 
SMTP-palvelinta.




Mikael Mätäsaho kirjoitti 14.5.2026 klo 0.01:
> Moi
>
> Varmaan kaivan verta nenästäni osallistuessani tähän keskusteluun, mutta on se ihan välttämätöntä todeta, että lähetin juuri IKI:n SMPT-palvelimen (meesny.iki.fi <http://meesny.iki.fi/>) iCloud-osoitteeseeni ihan onnistuneesti itse itselleni mailia.
>
> Jossain tuntuisi olevan jotain muuta vikaa kuin Applella.
>
>
> 73 de /mixu




More information about the IKI-aktivistit mailing list