[IKI-aktivistit] Luotettavia sähköpostipalveluita?

Jouni K Seppänen jks at iki.fi
Fri May 5 07:56:39 EEST 2023

On Mon, 20 Mar 2023, at 11:48, Tuomo Latto wrote:
> Olisiko listalla ehdottaa tilalle luotettavaa, yksityisyydensuojan kannalta
> hyvää, tietoturvallista, IMAP- ja IKI-yhteensopivaa palvelua?
> Mieluiten ilmaista. Mielellään Suomessa tai EU-alueella, jne.

Olen ollut Fastmailin tyytyväinen asiakas monen vuoden ajan. Se ei ole ilmainen vaan maksaa 30-90 dollaria vuodessa sen mukaan, miten paljon tallennustilaa ja muita palveluita haluat. Ei ole EU:ssa vaan Australiassa. Yksityisyys esiintyy ainakin markkinoinnissa keskeisesti, mutta vaikeapa sitä on itse todentaa (ja Australiahan kuuluu Five Eyesiin). Olen ollut tyytyväinen asiakaspalveluun, josta saa ihan kunnollista teknistä apua. Iki-edelleenlähetys on toiminut hyvin.

https://www.fastmail.com/privacy-first-company/

Muita mieleen tulevia vaihtoehtoja:

- kapsi.fi (suomalainen yhdistys)
- Protonmail (sveitsiläinen yksityisyyttä voimakkaasti korostava palvelu)
- Tutanota (saksalainen, yksityisyys myös esillä)
- Migadu
- Countermail
- mailbox.org

> IKI:n kanssahan kai teoriassa voisi helpommin olla omakin palvelin
> dynaamisella DNS:llä(?), kun ulospäin näkyisi vain IKI:n palvelimia,
> mutta siltikin sitä pitäisi koko ajan vahtia ja ylläpitää.
> Sitä päänsarkyä en kaipaisi.

Sähköpostin vastaanottaminen on tavallaan helppoa, kunhan vain laittaa SMTP-palvelimen pystyyn jollekin VPS:lle; halvin mahdollinen virtuaalipalvelin riittää pitkälle (Oraclen pilvestä taitaa saada ihan ilmaisenkin). Lähettäminen on vaikeampaa, koska sen oman palvelimen IP-osoite ei ehkä kelpaakaan vastaanottavalle Gmailille tai Outlookille, vaikka laittaisit kaikki SPF-, DKIM- ja DMARC-tietueet kuntoon ja anelisit osoitteen poistettavaksi kaikilta mahdollisilta estolistoilta. Ja muutenkin sitä palvelinta pitäisi tosiaan ylläpitää.

Siksi en myöskään luottaisi ihan ilmaisiin palveluntarjoajiin, koska joillakin tuloilla se ylläpito pitää kattaa.

> Nyt kun sähköpostipalvelut tuntuvat karkaavan kaikilta operaattoreilta
> muualle, voisiko ehkä IKI alkaa myydä vaikka vuosimaksua vastaan jäsenille
> sähköpostilaatikkoja (vaikkapa jollakin alidomainilla)?

Ikillähän on se varapalvelin, jolta voi lukea viestejä kunhan ottaa sen käyttöön, ja erillinen postinlähetyspalvelin, joten palaset ovat melkein jo olemassa. Viestien pidempiaikainen säilytys taitaa olla suurin puuttuva osa.

https://ikiwiki.iki.fi/faq/wwwposti
https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp