[IKI-aktivistit] Nyt on kohtuullisen akuutti homma päällä. Viestejä puuttuu.

Matti Nuortio matti.nuortio at pp1.inet.fi
Sun Jul 2 21:53:20 EEST 2023

Terves taas, kaikki.

Tilanne on siis se, että iki.fi Laatikossa on viestejä, jotka eivät tule
perille lopulliseen palveluntarjoajan osoitteeseeni, eli Fjordmailin
inet.fi. Lähettäjä ~~> IKI ry ~~> Inet-postilaatikko ketjusta jää
täsmälleen tuo viimeinen lenkki pois.

Tero Kivinen:
> Fjordmail tuntuu hoitavan asioita aika huonosti ja ko palvelu ei toimi
> iki:n kanssa järkevästi.
> Hyvin monia posteja tulee jäämään hukkaan jos jatkat fjordmailin ja
> iki:n käyttöä. Tuosta
> on jopa uutinen iki:n etusivulla:

Näinpäs näkyy olevan. Ei kai tässä muu auta kuin valmistella
postiosoitteen vaihto heti. Ja siirtymäajan yli väijyä Laatikkoa koko
ajan. Onpa hankalaksi maailma laitettu.

Eli ehkä tätä pidetään ratkaistuna ja ratkaisu on se, että hommaan uuden
palveluntarjoajan. Vaihdan sitten uuden osoitteen iki.fi
kohdesähköpostiksi.

Jatketaanpa tässä sitten uudella kysymyksellä. IKIn
palveluntarjoaja-sivulla oli maininta Protonmailista, mutta ei
Tutanotasta. Tiedetäänkö Tutanotasta mitään erityistä suuntaan tai
toiseen? Hyvää tai pahaa? Oletuksena tietysti se, että Tutanotaa aiotaan
käyttää IKIn kohdesähköpostina.

Entäs vielä sellainen vähän kierteelle rullailtu tilanne, että otetaan
käyttöön domain-hotellista ostetut omat osoitteet? Ja siispä säädetään
A-record/MX-record itse, mutta taustalla varsinaisen sähköpostin
infrastruktuurina toimii kuitenkin Tutanotasta ostettu palvelu.
Käsittääkseni tällainen on mahdollista ja tietyt Tutanotasta
ostettavissa olevat palvelutasot sallivat sen.

Onko tässä joitakin sudenkuoppia? Muuttuuko asia varmemmin tai vähemmän
varmasti toimivaksi IKIn kannalta?

Kiitoksia vielä sekä Terolle että Tokelle asiaan reagoimisesta. Jos on
jotain kommenttia, minkä takia tuota asiaa ei kannatakaan vielä
hätäisesti pitää ratkaistuna, niin laittakaa vain tulemaan. Kuulostaa
kyllä vähän siltä, että Fjordmail ei tuosta paremmaksi muutu.

terveisin
Matti N.
IKI-osoitteen haltija, perusjäsen