[IKI-aktivistit] Nyt on kohtuullisen akuutti homma päällä. Viestejä puuttuu.

Tero Kivinen kivinen at iki.fi
Sun Jul 2 01:17:30 EEST 2023

Matti Nuortio writes:
> Nyt on vähän hankalaa tilannetta päällä... ja kriittisyydeltään
> kohtuullinen juttu.
>
> Otin ehkä kahdeksisen päivää sitten käyttöön Laatikon eli IKIn
> väliaikaisen WWW-posti-turvasataman tai mikä lienee - väliaikainen
> tarkistuspaikka viestejä varten. Olen tässä nyt huomannut, että sinne
> jää toimittumatta edelleen aika tärkeitäkin viestejä. Viikonlopun aikana
> ja kuluvalla arkiviikolla niitä on jäänyt nalkkiin omien laskujeni
> mukaan kahdeksan.

Siis oletan että olet huomannut että laatikkoon tulee sähköposteja,
joita ei ole toimitettu perille inetin postilaatikkoon?

Vai onko jotain posteja joita olisi sinun mielestäsi pitänyt tulla
iki-osoitteeseen, mutta jotka eivät ole tulleet laatikkoon?

> Toukokuun viimeisellä viikolla norjalainen Fjordmail osti Telian
> Inet-postin ja tuolloin palvelujen siirron tekninen osuus myös
> viimeisteltiin. Minulla on Inetin eli Fjordmailin tili IKI-osoitteenani,
> joten tämä voisi liittyä asiaan. Kertauksena: toukokuun lopussa tapahtui
> oleellisia muutoksia varsinaisen sähköpostiosoitteen tarjoajan
> teknisellä puolella. Viikko sitten otin Laatikon käyttöön ja havaitsin
> ongelmia.

Fjordmail tuntuu hoitavan asioita aika huonosti ja ko palvelu ei toimi
iki:n kanssa järkevästi. Hyvin monia posteja tulee jäämään hukkaan jos
jatkat fjordmailin ja iki:n käyttöä. Tuosta on jopa uutinen iki:n
etusivulla:

https://ikiwiki.iki.fi/uutiset/blog/20230613112305spfongelmia

> Mitenköhän päin tällaista juttua kannattaisi ryhtyä perkaamaan? Onko
> mahdollista, että ongelma voisi selittyä sittenkin IKIn pään
> harmaalistauksella? Tai siis IKIn harmaalistausta en tietenkään tässä
> syytä ja pidän sitä hyödyllisenä toimintana... ...mutta mutta siis jos
> vaikka näin: viime aikoina alkuperäisillä saamieni postien lähettävillä
> palvelimilla olisi muuttunut JOKIN ja ne reagoisivat nykyään huonosti
> harmaalistauksen uudelleenlähetystä koskevaan pyyntöön? Tai, ööö, emminä
> tiijä, jotain jotain jotain.

Iki:n harmaalistauksen ei pitäisi estää viestien saapumista
laatikkoon, mutta se voi aiheuttaa viivettä viesteihin mikäli
lähettäjän ip-numero on mustalla listalla. Mikäli lähettäjä on oikea
postipalvelin niin se kyllä yrittää uudestaan muutaman minuutin
kuluttua ja viesti tulee laatikkoon 5-30 minuutin viipeellä. Tämä
tosin voi tarkoittaa että ko viesti on jo vanhentunut ja sinun pitää
tilata uusi...

Se että päätyvätkö viestit sitten iki:stä inet.fi:hin on aivan eri
asia ja tyypillisesti monet tälläiset sisäänkirjautumis / salasanan
vaihto etc viestien SPF asetukset ovat sellaisia että inet.fi tulee
hylkäämään ne eikä suostu ottamaan niitä vastaan. Iki ei asialle voi
tehdä mitään järkevää.

> Toinen vaihtoehto on jo mainittu ongelma Inetin päässä. Onko muita
> mahdollisuuksia?

Luultavasti ongelma on nimenomaan inet.fi:n päässä. Kannattaa ehkä
vaihtaa palveluntarjoajaa jonnekin joka tarjoaa oikeaa palvelua.

> Vielä oleellinen huomio: minulla on joka tapauksessa ollut projektina
> nyt, kun tuo Fjordmail-kauppa tuli ja palveluntarjoaja ei vaikuta
> hintaansa nähden mitenkään erinomaiselta, ollut tarkoituksena pikku
> hiljaa siirtää Inet-posti pois käytöstä. Ja sitten IKI-osoitteen
> taustalle jokin muu palvelu. Tämä on pikku hiljaa etenevä asia.
> Kartoittelen tätä. Mutta niin nopeasti en voi tuon kanssa toimia, että
> sen voisi toivoa ratkaisevan asian esim. heinäkuun alkuaikoina. Silti
> yritän tätä akuuttia ongelmaa saada ratkaistua jo heinäkuussa.

Iki:iin voi laittaa useita sähköpostiosoitteita jonne viestit
lähetetään, joten voit helposti luoda esim gmail tilin ja ohjata
viestit inet.fi:n LISÄKSI myös gmail:iin. Tai voit katsoa muita
palveluntarjoajia https://ikiwiki.iki.fi/ohje/palveluntarjoajat ja
kokeilla miten hyvin ne toimivat vaikka sähköpostit vielä menevät myös
inet.fi:hinkin (tai siis ne menevät jotka se suostuu ottamaan
vastaan).
kivinen at iki.fi