[IKI-aktivistit] Gmailin ongelmista

Tero Kivinen kivinen at iki.fi
Mon Apr 11 20:01:18 EEST 2022

Jouni K Seppänen writes:

> Yksi asia, jonka Iki voisi tehdä, on lisätä ARC-otsakkeita
> välitettyihin sähköposteihin. ARCin puolestapuhujat ainakin
> väittävät, että sitä käyttävät mm. Gmail ja Fastmail, mutta sitähän
> on mahdoton tietää, vaikuttaako se Gmailin spämmiluokitteluun
> mitenkään.

ARC on meidän toteutuslistalla, joten jonkun ikuisuuden jälkeen se
varmaan tulee myös noihin välityspalvelimiin käyttöön. Kuten huomautit
se on jo käytössä iki:n omassa lähettävässä postipalvelimessa.

Tosin muistan jostain kuulleeni, että esim google käyttää ARC:ia vain
sisäisesti, eli ensimmäinen googlen kone lisää ARC headerit ja
myöhemmät koneet siellä käyttävät sitten niitä, mutta jos viestissä on
jo ARC headerit kun se tulee sisään, niin niihin ei reagoida
mitenkään, koska roskapostittajat tai viestin väärentäjät voisivat
lisätä ko ARC headerit ihan itse ja allekirjoittaa ne omalla
avaimellaan joka on heidän omassa domainissa ja googlella ei ole
mitään mahdollisuutta tietää pitikö ko viestin kiertää tuon koneen
kautta vai ei.

Eli google ei osaa erottaa onko iki.fi:n ARC allekirjoitus arvokkaampi
kuin iamspammer.com:n ARC allekirjoitus, eli pitikö viestin oikeasti
kulkea jomman kumman noista koneista kautta...
kivinen at iki.fi