[IKI-aktivistit] Gmailin ongelmista

Jouni K Seppänen jks at iki.fi
Fri Apr 8 11:42:40 EEST 2022

On Fri, 8 Apr 2022, at 10:32, Petri Koistinen wrote:

> Kun emme ylläpidä Googlen palveluita, niin meidän kovin vaikea lukea
> heidän ajatuksiaan.

Yksi asia, jonka Iki voisi tehdä, on lisätä ARC-otsakkeita
välitettyihin sähköposteihin. ARCin puolestapuhujat ainakin
väittävät, että sitä käyttävät mm. Gmail ja Fastmail, mutta sitähän
on mahdoton tietää, vaikuttaako se Gmailin spämmiluokitteluun
mitenkään.

https://dmarc.org/2019/07/arc-protocol-published-as-rfc-8617/

Tämä ei tietenkään ole ihan triviaalia, vaan silloin Ikin
välityspalvelimen pitää tarkastaa DKIM-allekirjoitukset ja että
viestien lähettäjätiedot vastaavat SPF-tietuetta. Postien
lähetyspalveluhan lisää jo ARC-headerit, mutta siinä kohti taitaa
riittää tieto, että viestiä lähettää autentikoitunut käyttäjä.

> Kannattaa muistaa, että Googlelle ilmaiset Gmail-käyttäjät ovat
> tuote, joita myydään mainostajille, koska ette maksa palvelusta
> muuten.

Vertailun vuoksi: olen ohjannut iki-viestini useiden vuosien ajan
Fastmailiin, joka on maksullinen palvelu, eikä kuvatunlaisia
ongelmia ole esiintynyt. Silloin kun olin uusi asiakas, kysyin
varmuuden vuoksi asiakaspalvelusta, josta vastattiin:

> It is possible via the use of advanced settings to insert sieve
> email filtering code before the rules which match spam and move
> it to your Junk folder, so a custom rule which applies
> different rules for email received via your forwarding service
> is possible.
>
> We are aware of the issues with mailing lists and email
> forwarders, and until we have a workable solution for this we
> don't intend to outright reject DMARC p=reject email.

Viestit eivät DMARC-virheistä huolimatta ole menneet edes
Junk-kansioon, joten mitään erikoista säätämistä ei ole tarvinnut
tehdä.

Terveisin Jouni Seppänen