[IKI-aktivistit] IKI-jäsenen sähköpostiongelmia

Tero Kivinen kivinen at iki.fi
Fri Dec 17 01:13:32 EET 2021

Terhi Kallonen writes:
> Hei kaikki ja varsinkin sellaiset, jotka osaa selvittää ongelmia
>
> Ensinnäkin, miten nämä iki-viestit tulevat useita viikkoja myöhässä? Tämä
> Mikaelin 8.11. lähettämä viesti tuli mulle tänään 17.12., Vuokon viesti ei
> tullut ollenkaan.

Syy on se että kyseset viestit olivat jääneet postituslistaohjelman
moderaattorin hyväksyttäviksi, sen takia että lähettäjän osoite ei ole
sama kuin listalla olevilla jäsenillä, eli kaikki viestit jotka
lähtevät eri osoitteista kuin mikä on tilattuna listalle jäävät
odottamaan hyväksyntää ja kun noita viestejä tuolla moderaattorin
jonossa on alle 5 vuodessa, niin sitä ei jaksa kovinkaan usein
katsoa, eli katson sitä aina noin kerran kuukaudessa...

Tietysti jos joku aktiivinen jäsen haluaa ottaa ko listan moderoinnin
hartioilleen, niin silloin vasteaika voi parantua :-)

> Mulla on ollut aivan vastaavanlaisia ongelmia kuin Vuokolla (en tiedä niistä
> tarkemmin, päättelin tuosta Mikaelin vastauksesta), säännöllisesti mulle jää
> saapumatta postia osoitteista, joista yleensä tulee posti ja jotka ovat myös
> mun osoitekirjassani. Tätä on tapahtunut pitkin syksyä. Aikaisemmin mun
> postini ei mennyt gmailille tai jäi junnaamaan sinne tarkastuksiin. Nyt
> saapumattomat viestit on tulleet eri domaineista. Välittäjäni on Kolumbus ja
> nyt he ovat yrittämässä selvittää tätä, odotan heiltä vastausta.
>
> Siis mitään ei ole roskalaatikossakaan.

Kannattaa huomata että osalla paikoista on ollut asetuksissa joku
erillinen täppä, jonka rastittamalla on saanut näkyviin toisen
piiloitetun roskapostilaatikon, jossa sitten on ollut noita viestejä.
En nyt muista oliko se juuri kolumbus vai joku muu.

Asiaa voi yrittää tutkia laittamalla iki:ssä www postilaatikko päälle
[1]. Sieltä näkee kaikki iki:n tulevat viestit ja sieltä voi käydä
varmistamassa että tulivatko viestit iki:n asti. Sen lisäksi kannattaa
varmistaa että ikissä on päällä roskapostien merkitseminen [2], koska
se ainakin joidenkin ohjeiden mukaan vaikuttaa siihen miten helposti
eri paikat hylkäävät posteja, eli jos roskaposti on selvästi merkittyä
kun se tulee sisään niin silloin sen ei pitäisi vaikuttaa niin paljon
muiden postien suodatukseen. Muuten se voi katsoa että iki:n kautta
tulee paljon roskapostia tämäkin viesti on varmaan roskapostia. Kolmas
mitä voi tehdä on laittaa iki:ssä postit menemään useampaan
osoitteeseen, eli voit laittaa edelleenohjaukseen pilkulla erotettuna
useita eri osoitteita [3].

[1] https://ikiwiki.iki.fi/faq/wwwposti
[2] https://ikiwiki.iki.fi/faq/spamassassin
[3] https://ikiwiki.iki.fi/faq/edelleenohjaus