[IKI-aktivistit] Moderoituja viestejä

Tero Kivinen kivinen at iki.fi
Thu Aug 22 17:31:48 EEST 2019

Toke Lahti writes:
> mulla oli toi viesti, joka oli RTF-muotoa (kuten kaikki lähettämäni
> posti) ja sen verran tekstiä, että koko oli iki:n ilmoituksen mukaan
> 44kB.

Ei ollut RTF:ää vaan oli html:ää. HTML on ihan kiva www:ssä, mutta
sähköpostissa se on ongelma ja en suosittele sen käyttämistä. Voi olla
että sinun käyttöliittymässä siihen viitataan RTF:nä, mutta itse
viesti oli muotoa multipart/mixed joista eka osuus oli text/plain ja
toinen osuus text/html.

Ja sen lisäksi kun html on täynnä

class="">toinen rivi tekstiä...

niin siitä tulee helposti aika paljon lisää pituutta kun joka rivillä
on yhden rivin verran täysin turhia muotoiluja. Tuo ei sentään ole
niin paha kuin jotkut microsoftin tuotteiden generoimat mailit jossa
on joka kohdassa vielä fonttimäärittelyt erikseen jokaiselle
tekstipalalle...

> Voihan sitä alkaa opetella muistaa konvertoida viestit ikin listalle
> plain textiksi, mutta voisko kuvitella, että 2019 olis jo paukkuja
> sallia “rikkaan tekstin” hienoudet tällekin listalle, esim.
> nostamalla rajaa vaikka 100 kB:uun?

Ei tarvitse muistaa kun vain määrittelee vastaanottajalle, että tälle
vastaanottajalle käytetään aina normaalia sähköpostia ei mitään
html-roskaa. Paremmissa sähköpostiohjelmissa tuon voi tehdä
vastaanottaja kohtaisesti...

Ja 40 kB html roskaakin on silti 250 riviä tekstiä, joten kyllä sillä
nyt jonkin verran pidemmät tekstit kirjoittaa, tosin kun tuossa on
vielä tuo text/plain osuuskin mukana niin jää vain 170 riviä täyttä
asiaa...

Postituslistoilla on pituusrajoituksia ihan sen takia että ei pysty
täyttämään ihmisten postilaatikoita roskalla niin helposti, jos rajoja
ei ole niin on kiva kun joka pistää 200MB videoclipin koko firman
(esim 200 henkeä) henkilökunnalle ja sen jälkeen meninkin 40GB
levytilaa serveriltä. Ja kun kaikki 200 henkeä vastaavat lainaten koko
viestin sanoen että älä nyt tälläisiä tänne lähetä niin levytilaa
menikin jo 8TB joka alkaa jo tuntua minun kotikoneessakin...

> Retromeisinki on kyl ihan kivaa, pitääkin tarkistaa saisko nyyssit
> jostaan taas käyttöön

Iki ei newssejä tällä hetkellä tarjoa, mutta kaupallisia tarjoajia
löytyy kyllä:

https://www.itproportal.com/guides/the-best-usenet-providers/

Voimme kyllä katsoa usenet newssienkin ottamista iki:n
palvelutarjontaan jossain tech-hackillassa...
kivinen at iki.fi