[IKI-aktivistit] dkim- avainten asetus iki-dns:ään?

Jouni K Seppänen jks at iki.fi
Sat Aug 17 21:05:51 EEST 2019

On Sat, 17 Aug 2019, at 15:37, Tapio Sokura wrote:

> Näin se tuntuu olevan gmailin kanssa. Siellä on joku ihmistä suurempi
> tekoäly päättämässä milloin viesti menee läpi heti ja milloin sitä
> viivästetään, samoin kun roskapostiksi merkkautumisen osalta. Olen viime
> vuosina lähettänyt gmailia käyttäville sähköpostia montaa reittiä
> iki-osoitetta lähdeosoitteena käyttäen eikä mikään ole ollut ongelmaton.

Minulla on samanlaisia kokemuksia. Ylläpidän erästä pientä postituslistaa, josta viestit menevät Gmailiin läpi aika satunnaisesti. Googlen lähetysohjeet [1] antavat ymmärtää, että Google seuraa domainien viestejä ja spämmin osuutta niissä, mistä pitäisi voida saada dataa itsekin Postmaster Toolsin kautta. Rekisteröidyin sinne, mutta pienelle domainille ei näytetä mitään lukuja, vaan palvelua tarjotaan vain sellaisille lähettäjille, joilta menee Gmailiin suuruusluokkaa satoja viestejä päivässä.

[1] https://support.google.com/mail/answer/81126?hl=en

Tämän perusteella ounastelen, että Ikin oma lähtevän postin palvelin (joka lisää viesteihin DKIM-allekirjoitukset) olisi hyödyllinen. Jos sitä kautta menisi Gmailiin riittävän paljon viestejä ja jos niiden joukossa on tarpeeksi vähän roskapostia, ehkä palvelimelle karttuisi Gmailin laskurissa positiivisia mainepisteitä.

Jouni Seppänen