[IKI-aktivistit] postia ei kuulu?

Elias Aarnio elias.aarnio at iki.fi
Tue Mar 20 09:10:24 EET 2018

Hei,

Tero Kivinen kirjoitti 17.03.2018 klo 13:50:

> Kuten kerroin jo aikaisemmin telialla on ongelmia ottaa viestejä
> vastaan iki:n koneista.
>
> https://listat.iki.fi/pipermail/iki-aktivistit/2018-March/000028.html
> https://listat.iki.fi/pipermail/iki-aktivistit/2018-March/000030.html
>
> Kannattaa pistää telian supportiin viestiä ja valittaa asiasta. Jos
> sinne valittaa riittävän monta asiakasta niin ehkä ne sitten tekevät
> asialle jotain. Esim installoivat sen ficoran jakaman whitelistan
> suomalaisista sähköpostintarjoajista...

Ilmeisesti Telia on tehnyt asialle jotain ja akuutti ongelma on
ratkaistu. Päättelen asian jonojen vähenemisestä:
https://full-iki.basen.com/public?name=MailQueue

Olenko oikeassa?

Asiasta keskusteleminen levisi myös Effin jäsenten aktivistit-listalle.
Jos olen tulkinnut tilanteen oikein, ongelmassa oli perimmältään kyse
siitä miten Telia on tulkinnut ja toteuttanut SPF:ää. Keskustelussa
todettiin taas kerran se, miten SPF on postituslistojen ja
edelleenlähetyspalveluiden kohdalla jo perusrakenteeltaan rikki ja
viitattiin tähän mainioon analyysiin:

Vaikuttaa siltä, että tulee aina uusia tapauksia, joissa SPF:ää
tulkitaan tiukasti ottamatta mitään muita keinoja käyttöön ja
postinkulku häiriintyy postituslistojen ja iki-postien tapauksessa.

SPF toimii mainiosti isojen pelurien hyödyksi. Kun sähköposti "ei
toimi", yhä useampi siirtyy MS:n ja Googlen asiakkaiksi kun saa jostain
tiedon että "ne toimivat". Tämä kehitys on minusta jo sinällään huono
mutta objektiivisesti arvioiden se tapa että ensin rikotaan SPF:llä
vakiintunut toimiva käytäntö ja haalitaan sillä asiakkaita on
vastustettava juttu.

Olisiko tässä jonkin harkitun ulostulon paikka? Kenties vaikka Iki ry ja
Effi yhdessä?

Taustaksi Twitterissä käytyä keskustelua Viestintäviraston kanssa:

Lähtee tästä twiitistä:

https://twitter.com/EliasAarnio/status/975649014761906176

Elias Aarnio
@EliasAarnio

@viest_virasto Oletteko ohjeistaneet Internet-operaattoreita DMARC-,
erityisesti SPF-konfiguroinnin suhteen? Taas uusi tapaus, @teliafinland,
joka filtteröi kaikki sähköpostilistaviestit SPF:n perusteella.

 Elias Aarnio @EliasAarnio
22h

Tiedän, että SPF on lähtökohtaisesti rikki:
blogs.msdn.microsoft.com/tzink/2015/05/… Asiallisten sähköpostien
pitäisi kuitenkin kulkea siitä huolimatta että ISP haluaa käyttää
kehnosti suunniteltua järjestelmää. #tietoliikenne

 NCSC-FI @CERTFI
16h
Replying to @EliasAarnio @viest_virasto @teliafinland

S-postipalveluntarjoajien pitää suodattaa tai merkitä haitallista
liikennettä. Yksi keino on SPF-, jota @viest_virasto on suositellut
teleyrityksille lähteen positiivisen tunnistamiseen. Lopulta
palveluntarjoaja voi itse valita palveluunsa parhaiten soveltuvat keinot.

 Elias Aarnio @EliasAarnio
15h
Replying to @CERTFI @viest_virasto @teliafinland

Miten tulee menetellä tilanteessa jossa virheellisestä
suodatusmenetelmästä johtuen tietty s-postiliikenne estyy kokonaan? Tämä
on se olennainen asia.

 NCSC-FI @CERTFI
38m
Replying to @EliasAarnio @viest_virasto @teliafinland

Ensisijaisesti kannattaa ottaa yhteyttä omaan
sähköpostipalveluntarjoajaan. Jos asia ei tunnu ratkeavan, niin
Viestintävirastolle voi tehdä valituksen. Valitukset tutkitaan
hallintolain mukaisesti ja sellaisen voi tehdä esim.
yhteydenottolomakkeella viestintavirasto.fi/asioikanssamme…

--
Elias Aarnio