[IKI-aktivistit] iki.fi osoitteesta lähetetyt posti icloud:n päässä tulkitsevat domainin olevan heidän spam-listallaan
Elias Aarnio
elias.aarnio at iki.fi
Fri May 15 22:29:58 EEST 2026
Hei,
Ajatus on hyvin yksinkertainen: meillä oli kuun alussa kahden listalla
olevan käyttäjän yhtäläisesti dokumentoima tilanne jossa Applen MX
vastasi että ei ota vastaan viestejä.
Nyt tilanne on muuttunut mutta emme tiedä miksi.
Sain kaveriltani vahvistuksen että lähettämäni uudet testiviestit
menivät perille mac.com -osoitteeseen.
Mikael Mätäsaho kirjoitti 14.5.2026 klo 19.32:
> En nyt ihan pysy ajatustesi perässä. Se että lähetän Ikin SMTPn kautta ja että posti menee läpi, ei mielestäni indikoi että Apple olisi alkanut vierastaa Ikistä tulevia posteja.
>
>
> —
> Mikael Mätäsaho
> +358 40 0966090
>
>
>> On 14. May 2026, at 13.36, Elias Aarnio <elias.aarnio at iki.fi> wrote:
>>
>> Moi,
>>
>> Ei kun juuri tätä kaivattiin! Pistin itsekin kaverilleni testiviestin Apple-osoitteeseen eikä ole tullut tähän mennessä virheviestiä. Toisaalta en ole saanut kaveriltani vielä vahvistusta tekstiviestitse esittämääni kysymykseen että tuliko testiviesti perille vai ei.
>>
>> On hyvin todennäköistä että ongelma johtuu Applesta. Niinhän siinä virheviestissä sanottiin että Applen MX kieltäytyy ottamasta vastaan viestiä ja viittaa ohjesivullaan massapostitusten lähettämiseen. Tällehän ei tavallinen iki-käyttäjä voi tehdä mitään. Jos Ikin ylläpidolla on aikaa ja energiaa seurata lokeja tämän osalta ja koittaa viestiä Applen suuntaan että mikä kiikastaa, se olisi hyvä. Tällaiset asiat ratkaisevat pitkälti Iki-osoitteen käytettävyyden jatkossa. Tästä ongelmasta muualla kysellessäni olen saanut vastauksia joissa todetaan että ilmiö on havaittu ja että nämä käyttäjät ovat tästä syystä alkaneet välttää sähköpostin lähettämistä Iki-osoitteesta/käyttäen Ikin SMTP-palvelinta.
>>
>>
>>
>>
>> Mikael Mätäsaho kirjoitti 14.5.2026 klo 0.01:
>>> Moi
>>>
>>> Varmaan kaivan verta nenästäni osallistuessani tähän keskusteluun, mutta on se ihan välttämätöntä todeta, että lähetin juuri IKI:n SMPT-palvelimen (meesny.iki.fi <http://meesny.iki.fi/>) iCloud-osoitteeseeni ihan onnistuneesti itse itselleni mailia.
>>>
>>> Jossain tuntuisi olevan jotain muuta vikaa kuin Applella.
>>>
>>>
>>> 73 de /mixu
>>
More information about the IKI-aktivistit
mailing list