<html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8"></head><body style="overflow-wrap: break-word; -webkit-nbsp-mode: space; line-break: after-white-space;">Jos ja kun @icloud.com-osoite toimii moitteetta, niin kuinka vaikea on vaihtaa siihen?<div><br></div><div>Mun mielestä on ihan validi kysymys, että voiko TB lähettää mailin authSMTP:n läpi, kun uhrilla on siinä väärä tunnari.</div><div>Ja ehkä vielä väärä salasanan salausmetodi.</div><div><br></div><div>Saahan BigFiven öykkäroinnistä ulista, mutta kukaan ikissä ei sille voi tehdä mitään.</div><div>Vai oliko sulla joku Fight Club -idea tarjolla?</div><div><br></div><div>t<br><div><br><blockquote type="cite"><div>On 13. May 2026, at 18.22, Elias Aarnio <elias.aarnio@iki.fi> wrote:</div><br class="Apple-interchange-newline"><div>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<div>
<div class="moz-cite-prefix">Toke hyvä,<br>
<br>
Kun olen raportoinut vastaavan vian tai ilmiön ja se on ihan
todellinen, voitaisiinko nyt keskittyä varsinaisen ongelman
ratkaisemiseen? Varsinainen ongelmahan asiassa on se, että Applen
MX:t kieltäytyvät ottamasta vastaan sähköpostia joka on lähetetty
käyttäen Ikin SMTP-palvelinta.</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Applen toiminta on aivan saman
suuntaista kuin GAFAMinkin: RCF:ien tulkinta tehdään siten että
muilla kuin isoilla pilvitoimijoilla olisi mahdollisimman hankala
olla.<br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Motto: se, että Mayflower pääsi koskaan
perille on yksi ihmiskunnan suurimmista katastrofeista. Kun emme
voi peruuttaa siitä seuranneita tapahtumia, meidän on vain
jotenkin tultava toimeen näiden ikävien seurannaisvaikutusten
kanssa. ;-)</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Toke Lahti kirjoitti 13.5.2026 klo
17.05:<br>
</div>
<blockquote type="cite" cite="mid:FE15B60C-C190-47F9-BFEF-B0AA527E6D8E@iki.fi">
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
1.
<div>Sillä mihin sun iki-osoitteen posti on ohjattu, ei ole
merkitystä, kun lähetät postia.</div>
<div>Postin vastaanottaminen ja lähettäminen tapahtuvat eri
palvelimilla.</div>
<div><br>
</div>
<div>2.</div>
<div>Ilmeisesti olet siis luonut SMTP-palvelun salasanan ikissä?</div>
<div><br>
</div>
<div>3.</div>
<div>Jos on väärä käyttäjätunnus, ei postia pitäisi tietenkään
pystyä lähettämään, kun on autentikoinnin vaativa lähettävä
palvelu.</div>
<div>On mahdollista, että TB lähettä jonkun toisen serverin
kautta, jos ja kun ikin <a class="moz-txt-link-freetext" href="smtp:n">smtp:n</a> kautta ei onnistu.</div>
<div>Onko muita smtp-servereitä asetettu TB:iin?</div>
<div><br>
</div>
<div>4.</div>
<div>Ohje sanoo “salattu salasana”, sun gräbi “normal password”,
onko noi nyt samat?<br>
<div><br>
</div>
<div><br>
</div>
<div>t</div>
<div><br>
<blockquote type="cite">
<div>On 13. May 2026, at 16.55, Jarkko Poutiainen
<a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:jarkko.poutiainen@iki.fi"><jarkko.poutiainen@iki.fi></a> wrote:</div>
<br class="Apple-interchange-newline">
<div>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<div><p>Moi,</p><p>Tässä pyydetyt tiedot konfiksesta:<br>
<span id="cid:part1.EN0GgiVY.47HrjWvG@iki.fi"><K2q7mHjeUiL2tNSW.png></span><br>
Kuva 1.</p><p>Ylläoleva on kuvankaappaus thunderbird-clientin
konfiguroinneista.</p><p>Seuraavan ohjeen mukaan loppuosaa ei saa laittaa:</p><p><span id="cid:part2.IpLJSXw2.tcNpiYyd@iki.fi"><wJpBPBLNIae28MVp.png></span></p><p>Kuva 2.<br>
lähde: <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp" moz-do-not-send="true">https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp</a>
--> Thunderbird. <br>
</p><p>Lähtötilanne alunalkaen:</p>
<ul>
<li>Käytössäni on kolmannen osapuolen ylläpitämä
sähköposti jossa on eri osoite</li>
<li>Ohjaan iki.fi-osoitteesta kolmannen osapuolen
ylläpitämään sähköpostiin sähköpostini</li>
<li>Kolmannen osapuolen postipalvelimeen on
Thunderbird-sähköpostiohjelmasta näkymät
konfiguroitu</li>
<li>Thunderbird-sähköpostiohjelmaan olen
konfirguroinut iki.fi-osoitteeni joka liitetään
lähetystietoihin kun postia lähetetään</li>
<li> Samainen postiohjelma käyttää smtp.iki.fi
palvelinta lähettäessään postia vastaanottajalle
jonka osoite päättyy me.com</li>
<li>me.com-osoitteeseen meni yksi posti perille
kolmesta jossa kaksi palautettiin</li>
<li>Olen konfiguroinut postiohjelmani kuvan 2 mukaan (<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp" moz-do-not-send="true">https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp</a>
--> thunderbird)</li>
</ul><p>Myöhemmin tarkistin Thunderbird:n asetuksia ja kävin
läpi asetuksia verraten niitä iki.fi-sivuston
ohjeisiin:</p>
<ul>
<li>user name-kentässä (kuva 1) käytetty tilin nimessä
käytetty '@iki.fi', nyt on otettu pois kuten kuvasta
1 näkyy. </li>
<ul>
<li>Mihin se vaikuttaa? Tähän en osaa valitettavasti
sanoa</li>
</ul>
<li>Kummassakaan tapauksessa, '@iki.fi' tai ilman,
sähköpostiohjelma ei ole tuottanut visuaalista
virheilmoitusta</li>
</ul>
<ul>
</ul><p>Tarviitko vielä jotain tietoa?</p><p>-Jarkko-</p>
<div class="moz-cite-prefix">On 13/05/2026 13.57, Toke
Lahti wrote:<br>
</div>
<blockquote type="cite" cite="mid:7619AE19-852F-4AEA-9FF4-D42EFADB0D6C@iki.fi">
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
Et siis kuitenkaan kerro, käytätkö
Ikin AuthSMTP-palvelua vai jotain muuta, jonka olet
konffannut ikin ohjeiden mukaisesti.<br>
<div><br>
</div>
<div>Onko sun käyttämäsi palvelin siis <span style="color: rgb(51, 51, 51); font-family: Consolas, "Andale Mono WT", "Andale Mono", "Bitstream Vera Sans Mono", "Nimbus Mono L", Monaco, "Courier New", monospace; font-size: 14px; orphans: 2; widows: 2; background-color: rgb(251, 250, 249);">smtp.iki.fi </span>?</div>
<div><br>
</div>
<div>Missä neuvotaan, että loppuosaa ei saa käyttää ja
mihin tuo “ohjeidenvastaisuus” vaikuttaa?</div>
<div><br>
</div>
<div>Onko tässä siis selitys se, että et kuitenkaan
ole käyttänyt <span style="color: rgb(51, 51, 51); font-family: Consolas, "Andale Mono WT", "Andale Mono", "Bitstream Vera Sans Mono", "Nimbus Mono L", Monaco, "Courier New", monospace; font-size: 14px; orphans: 2; widows: 2; background-color: rgb(251, 250, 249);">smtp.iki.fi </span>:tä,
koska et ole pysynyt loggaamaan sisään väärällä
tunnarilla?</div>
<div><br>
</div>
<div>Tarkempi tilannekuvaus vähentää arvailun määrää.</div>
<div><br>
</div>
<div><br>
</div>
<div>t</div>
<div><br>
</div>
<div>
<blockquote type="cite">
<div>On 12. May 2026, at 21.30, Jarkko Poutiainen
<a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:jarkko.poutiainen@iki.fi" moz-do-not-send="true"><jarkko.poutiainen@iki.fi></a>
wrote:</div>
<br class="Apple-interchange-newline">
<div>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<div><p>Moi,</p><p>Aiemmin kyseltiin, millä <a class="moz-txt-link-freetext" href="smtp:ll%C3%A4" moz-do-not-send="true">smtp:llä</a>
lähetän posteja?</p><p>Käytän thunderbird-postiohjelmaa ja olen
sen konfiguroinut <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp" moz-do-not-send="true">https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp</a>
--> thunderbird-ohjeiden mukaan.<br>
Huomasin, että käytin ohjeiden vastaisesti
loppuosaa (@iki.fi) ja oletettavasti se
saattaa aiheuttaa konfliktia. Olen nyt
korjannut virheen ja laitoin kokeilupostia
aiheesta henkilölle ja hän kommentoi, että
posti tuli perille. Sitä en ole kokeillut,
että meneekö kuinka monta postia perille kun
niitä lähettää pari kolme puolen tunnin
sisään.</p><p>Ehkä apple kannustaa vaihtamaan osoitetta?</p><p>Ehkä, ehkä ei. <br>
Laitoin aiemmin pari kolme postia peräkanaan
me.comiin joista kaksi ei mennyt perille ja
yksi meni. Pitää kuitenkin ottaa huomioon
edellisen vastauksessani kertoma virhe joka
voi olla syypää siihen, ettei postia
käsitelty oikein ja se palautettiin.</p><p>-Jarkko-</p>
<div class="moz-cite-prefix">On 12/05/2026
20.22, Toke Lahti wrote:<br>
</div>
<blockquote type="cite" cite="mid:DA84379F-09C4-4B17-83A0-33AAAA78F320@iki.fi">
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
Lähetin just iki-smtp:stä mailin
icloud.com-osoitteeseeni.
<div>Se ainakin meni läpi.</div>
<div><br>
</div>
<div>Ehkä apple kannustaa vaihtamaan
osoitetta?</div>
<div><br>
</div>
<div><br>
</div>
<div>t<br>
<div><br>
<blockquote type="cite">
<div>On 6. May 2026, at 19.56, Jarkko
Poutiainen <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:jarkko.poutiainen@iki.fi" moz-do-not-send="true"><jarkko.poutiainen@iki.fi></a>
wrote:</div>
<br class="Apple-interchange-newline">
<div>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
<div><p>Moi,</p><p>Hoidan erinäisiä asioita
iki.fi-osoitteestani ja huomasin
sen, että yksi sähköpostin
saajista käyttää
me.com-osoitetta joka lienee
Applen ylläpitämä postipalvelu
heidän tuotteilleen.</p><p>Etsiskelin tietoa siitä,
mitenkä postin saisi välitettyä
iki.fi-osoitteesta kyseiseen
palveluun ja selvisi, että
seuraavalla sivustolla on
aiheesta kirjoiteltu: <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://discussions.apple.com/thread/252472652?sortBy=rank" moz-do-not-send="true">https://discussions.apple.com/thread/252472652?sortBy=rank</a></p><p>Omakohtainen postipalvelimeni
ei ole ylläpitämäni vaan käytän
ilmaista sähköpostia osoitteessa
gmx.com. Postiliikenne kulkee
kuitenkin iki.fi-osoitteen
kautta vastaanottaessani postia
ja lähettäessäni sitä.</p><p>Kun lähetän postia niin saan
seuraavan virhe-ilmoituksen ja
korvasin henkilön sähköpostissa
olleen nimen xxxxxx.yyyyyy:</p>
<pre wrap="" class="moz-quote-pre">This is the mail system at host lahtoruutu.iki.fi.
I'm sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It's attached below.
For further assistance, please send mail to postmaster.
If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.
The mail system
<a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:teemu.nuutinen@me.com" moz-do-not-send="true"><xxxxxx.yyyyyy@me.com></a>: host mx01.mail.icloud.com[17.57.154.33] said: 554
5.7.1 [BS01] Message rejected due to local policy. Please visit
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://support.apple.com/en-us/HT204137" moz-do-not-send="true">https://support.apple.com/en-us/HT204137</a>. Txn ID
276ac6aa-85ab-4995-8de0-60142fa2944c (in reply to end of DATA command)</pre><p><br>
</p>
<fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
<div class="moz-text-plain" wrap="true" style="font-family: -moz-fixed; font-size: 12px;" lang="x-unicode">
<pre wrap="" class="moz-quote-pre">Reporting-MTA: dns; lahtoruutu.iki.fi
X-Postfix-Queue-ID: 4g14QS4y6rz49Px5
X-Postfix-Sender: rfc822; <a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext" href="mailto:jarkko.poutiainen@iki.fi" moz-do-not-send="true">jarkko.poutiainen@iki.fi</a>
Arrival-Date: Wed, 22 Apr 2026 19:28:00 +0300 (EEST)
Final-Recipient: rfc822; <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:teemu.nuutinen@me.com" moz-do-not-send="true">xxxxxx.yyyyyy@me.com</a>
Original-Recipient: <a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext" href="mailto:rfc822;teemu.nuutinen@me.com" moz-do-not-send="true">rfc822;xxxxxx.yyyyyy@me.com</a>
Action: failed
Status: 5.7.1
Remote-MTA: dns; mx01.mail.icloud.com
Diagnostic-Code: smtp; 554 5.7.1 [BS01] Message rejected due to local policy.
Please visit <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://support.apple.com/en-us/HT204137" moz-do-not-send="true">https://support.apple.com/en-us/HT204137</a>. Txn ID</pre>
</div><p>Onko teillä kokemuksia siitä
miten iki.fi-osoitteesta voisi
lähettää postia applen
ylläpitämään
me.com-osoitteeseen?<br>
<br>
Ystävällisin terveisin,<br>
Jarkko Poutiainen</p>
</div>
_______________________________________________<br>
IKI-aktivistit mailing list<br>
<a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext" href="mailto:IKI-aktivistit@listat.iki.fi" moz-do-not-send="true">IKI-aktivistit@listat.iki.fi</a><br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://listat.iki.fi/mailman/listinfo.cgi/iki-aktivistit" moz-do-not-send="true">https://listat.iki.fi/mailman/listinfo.cgi/iki-aktivistit</a><br>
</div>
</blockquote>
</div>
<br>
</div>
</blockquote>
</div>
</div>
</blockquote>
</div>
<br>
</blockquote>
</div>
</div>
</blockquote>
</div>
<br>
</div>
<br>
<fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
<pre wrap="" class="moz-quote-pre">_______________________________________________
IKI-aktivistit mailing list
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:IKI-aktivistit@listat.iki.fi">IKI-aktivistit@listat.iki.fi</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://listat.iki.fi/mailman/listinfo.cgi/iki-aktivistit">https://listat.iki.fi/mailman/listinfo.cgi/iki-aktivistit</a>
</pre>
</blockquote>
<br>
</div>
_______________________________________________<br>IKI-aktivistit mailing list<br>IKI-aktivistit@listat.iki.fi<br>https://listat.iki.fi/mailman/listinfo.cgi/iki-aktivistit<br></div></blockquote></div><br></div></body></html>