<html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8"></head><body style="overflow-wrap: break-word; -webkit-nbsp-mode: space; line-break: after-white-space;">Jos ja kun @icloud.com-osoite toimii moitteetta, niin kuinka vaikea on vaihtaa siihen?<div><br></div><div>Mun mielestä on ihan validi kysymys, että voiko TB lähettää mailin authSMTP:n läpi, kun uhrilla on siinä väärä tunnari.</div><div>Ja ehkä vielä väärä salasanan salausmetodi.</div><div><br></div><div>Saahan BigFiven öykkäroinnistä ulista, mutta kukaan ikissä ei sille voi tehdä mitään.</div><div>Vai oliko sulla joku Fight Club -idea tarjolla?</div><div><br></div><div>t<br><div><br><blockquote type="cite"><div>On 13. May 2026, at 18.22, Elias Aarnio <elias.aarnio@iki.fi> wrote:</div><br class="Apple-interchange-newline"><div>

  
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  
  <div>
    <div class="moz-cite-prefix">Toke hyvä,<br>
      <br>
      Kun olen raportoinut vastaavan vian tai ilmiön ja se on ihan
      todellinen, voitaisiinko nyt keskittyä varsinaisen ongelman
      ratkaisemiseen? Varsinainen ongelmahan asiassa on se, että Applen
      MX:t kieltäytyvät ottamasta vastaan sähköpostia joka on lähetetty
      käyttäen Ikin SMTP-palvelinta.</div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Applen toiminta on aivan saman
      suuntaista kuin GAFAMinkin: RCF:ien tulkinta tehdään siten että
      muilla kuin isoilla pilvitoimijoilla olisi mahdollisimman hankala
      olla.<br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Motto: se, että Mayflower pääsi koskaan
      perille on yksi ihmiskunnan suurimmista katastrofeista. Kun emme
      voi peruuttaa siitä seuranneita tapahtumia, meidän on vain
      jotenkin tultava toimeen näiden ikävien seurannaisvaikutusten
      kanssa. ;-)</div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Toke Lahti kirjoitti 13.5.2026 klo
      17.05:<br>
    </div>
    <blockquote type="cite" cite="mid:FE15B60C-C190-47F9-BFEF-B0AA527E6D8E@iki.fi">
      <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
      1.
      <div>Sillä mihin sun iki-osoitteen posti on ohjattu, ei ole
        merkitystä, kun lähetät postia.</div>
      <div>Postin vastaanottaminen ja lähettäminen tapahtuvat eri
        palvelimilla.</div>
      <div><br>
      </div>
      <div>2.</div>
      <div>Ilmeisesti olet siis luonut SMTP-palvelun salasanan ikissä?</div>
      <div><br>
      </div>
      <div>3.</div>
      <div>Jos on väärä käyttäjätunnus, ei postia pitäisi tietenkään
        pystyä lähettämään, kun on autentikoinnin vaativa lähettävä
        palvelu.</div>
      <div>On mahdollista, että TB lähettä jonkun toisen serverin
        kautta, jos ja kun ikin <a class="moz-txt-link-freetext" href="smtp:n">smtp:n</a> kautta ei onnistu.</div>
      <div>Onko muita smtp-servereitä asetettu TB:iin?</div>
      <div><br>
      </div>
      <div>4.</div>
      <div>Ohje sanoo “salattu salasana”, sun gräbi “normal password”,
        onko noi nyt samat?<br>
        <div><br>
        </div>
        <div><br>
        </div>
        <div>t</div>
        <div><br>
          <blockquote type="cite">
            <div>On 13. May 2026, at 16.55, Jarkko Poutiainen
              <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:jarkko.poutiainen@iki.fi"><jarkko.poutiainen@iki.fi></a> wrote:</div>
            <br class="Apple-interchange-newline">
            <div>
              <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
              <div><p>Moi,</p><p>Tässä pyydetyt tiedot konfiksesta:<br>
                  <span id="cid:part1.EN0GgiVY.47HrjWvG@iki.fi"><K2q7mHjeUiL2tNSW.png></span><br>
                  Kuva 1.</p><p>Ylläoleva on kuvankaappaus thunderbird-clientin
                  konfiguroinneista.</p><p>Seuraavan ohjeen mukaan loppuosaa ei saa laittaa:</p><p><span id="cid:part2.IpLJSXw2.tcNpiYyd@iki.fi"><wJpBPBLNIae28MVp.png></span></p><p>Kuva 2.<br>
                  lähde: <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp" moz-do-not-send="true">https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp</a>
                  --> Thunderbird. <br>
                </p><p>Lähtötilanne alunalkaen:</p>
                <ul>
                  <li>Käytössäni on kolmannen osapuolen ylläpitämä
                    sähköposti jossa on eri osoite</li>
                  <li>Ohjaan iki.fi-osoitteesta kolmannen osapuolen
                    ylläpitämään sähköpostiin sähköpostini</li>
                  <li>Kolmannen osapuolen postipalvelimeen on
                    Thunderbird-sähköpostiohjelmasta näkymät
                    konfiguroitu</li>
                  <li>Thunderbird-sähköpostiohjelmaan olen
                    konfirguroinut iki.fi-osoitteeni joka liitetään
                    lähetystietoihin kun postia lähetetään</li>
                  <li> Samainen postiohjelma käyttää smtp.iki.fi
                    palvelinta lähettäessään postia vastaanottajalle
                    jonka osoite päättyy me.com</li>
                  <li>me.com-osoitteeseen meni yksi posti perille
                    kolmesta jossa kaksi palautettiin</li>
                  <li>Olen konfiguroinut postiohjelmani kuvan 2 mukaan (<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp" moz-do-not-send="true">https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp</a>
                    --> thunderbird)</li>
                </ul><p>Myöhemmin tarkistin Thunderbird:n asetuksia ja kävin
                  läpi asetuksia verraten niitä iki.fi-sivuston
                  ohjeisiin:</p>
                <ul>
                  <li>user name-kentässä (kuva 1) käytetty tilin nimessä
                    käytetty '@iki.fi', nyt on otettu pois kuten kuvasta
                    1 näkyy. </li>
                  <ul>
                    <li>Mihin se vaikuttaa? Tähän en osaa valitettavasti
                      sanoa</li>
                  </ul>
                  <li>Kummassakaan tapauksessa, '@iki.fi' tai ilman,
                    sähköpostiohjelma ei ole tuottanut visuaalista
                    virheilmoitusta</li>
                </ul>
                <ul>
                </ul><p>Tarviitko vielä jotain tietoa?</p><p>-Jarkko-</p>
                <div class="moz-cite-prefix">On 13/05/2026 13.57, Toke
                  Lahti wrote:<br>
                </div>
                <blockquote type="cite" cite="mid:7619AE19-852F-4AEA-9FF4-D42EFADB0D6C@iki.fi">
                  <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
                  Et siis kuitenkaan kerro, käytätkö
                  Ikin AuthSMTP-palvelua vai jotain muuta, jonka olet
                  konffannut ikin ohjeiden mukaisesti.<br>
                  <div><br>
                  </div>
                  <div>Onko sun käyttämäsi palvelin siis <span style="color: rgb(51, 51, 51); font-family: Consolas, "Andale Mono WT", "Andale Mono", "Bitstream Vera Sans Mono", "Nimbus Mono L", Monaco, "Courier New", monospace; font-size: 14px; orphans: 2; widows: 2; background-color: rgb(251, 250, 249);">smtp.iki.fi </span>?</div>
                  <div><br>
                  </div>
                  <div>Missä neuvotaan, että loppuosaa ei saa käyttää ja
                    mihin tuo “ohjeidenvastaisuus” vaikuttaa?</div>
                  <div><br>
                  </div>
                  <div>Onko tässä siis selitys se, että et kuitenkaan
                    ole käyttänyt <span style="color: rgb(51, 51, 51); font-family: Consolas, "Andale Mono WT", "Andale Mono", "Bitstream Vera Sans Mono", "Nimbus Mono L", Monaco, "Courier New", monospace; font-size: 14px; orphans: 2; widows: 2; background-color: rgb(251, 250, 249);">smtp.iki.fi </span>:tä,
                    koska et ole pysynyt loggaamaan sisään väärällä
                    tunnarilla?</div>
                  <div><br>
                  </div>
                  <div>Tarkempi tilannekuvaus vähentää arvailun määrää.</div>
                  <div><br>
                  </div>
                  <div><br>
                  </div>
                  <div>t</div>
                  <div><br>
                  </div>
                  <div>
                    <blockquote type="cite">
                      <div>On 12. May 2026, at 21.30, Jarkko Poutiainen
                        <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:jarkko.poutiainen@iki.fi" moz-do-not-send="true"><jarkko.poutiainen@iki.fi></a>
                        wrote:</div>
                      <br class="Apple-interchange-newline">
                      <div>
                        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
                        <div><p>Moi,</p><p>Aiemmin kyseltiin, millä <a class="moz-txt-link-freetext" href="smtp:ll%C3%A4" moz-do-not-send="true">smtp:llä</a>
                            lähetän posteja?</p><p>Käytän thunderbird-postiohjelmaa ja olen
                            sen konfiguroinut <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp" moz-do-not-send="true">https://ikiwiki.iki.fi/faq/smtp</a>
                            --> thunderbird-ohjeiden mukaan.<br>
                            Huomasin, että käytin ohjeiden vastaisesti
                            loppuosaa (@iki.fi) ja oletettavasti se
                            saattaa aiheuttaa konfliktia. Olen nyt
                            korjannut virheen ja laitoin kokeilupostia
                            aiheesta henkilölle ja hän kommentoi, että
                            posti tuli perille. Sitä en ole kokeillut,
                            että meneekö kuinka monta postia perille kun
                            niitä lähettää pari kolme puolen tunnin
                            sisään.</p><p>Ehkä apple kannustaa vaihtamaan osoitetta?</p><p>Ehkä, ehkä ei. <br>
                            Laitoin aiemmin pari kolme postia peräkanaan
                            me.comiin joista kaksi ei mennyt perille ja
                            yksi meni. Pitää kuitenkin ottaa huomioon
                            edellisen vastauksessani kertoma virhe joka
                            voi olla syypää siihen, ettei postia
                            käsitelty oikein ja se palautettiin.</p><p>-Jarkko-</p>
                          <div class="moz-cite-prefix">On 12/05/2026
                            20.22, Toke Lahti wrote:<br>
                          </div>
                          <blockquote type="cite" cite="mid:DA84379F-09C4-4B17-83A0-33AAAA78F320@iki.fi">
                            <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
                            Lähetin just iki-smtp:stä mailin
                            icloud.com-osoitteeseeni.
                            <div>Se ainakin meni läpi.</div>
                            <div><br>
                            </div>
                            <div>Ehkä apple kannustaa vaihtamaan
                              osoitetta?</div>
                            <div><br>
                            </div>
                            <div><br>
                            </div>
                            <div>t<br>
                              <div><br>
                                <blockquote type="cite">
                                  <div>On 6. May 2026, at 19.56, Jarkko
                                    Poutiainen <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:jarkko.poutiainen@iki.fi" moz-do-not-send="true"><jarkko.poutiainen@iki.fi></a>
                                    wrote:</div>
                                  <br class="Apple-interchange-newline">
                                  <div>
                                    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
                                    <div><p>Moi,</p><p>Hoidan erinäisiä asioita
                                        iki.fi-osoitteestani ja huomasin
                                        sen, että yksi sähköpostin
                                        saajista käyttää
                                        me.com-osoitetta joka lienee
                                        Applen ylläpitämä postipalvelu
                                        heidän tuotteilleen.</p><p>Etsiskelin tietoa siitä,
                                        mitenkä postin saisi välitettyä
                                        iki.fi-osoitteesta kyseiseen
                                        palveluun ja selvisi, että
                                        seuraavalla sivustolla on
                                        aiheesta kirjoiteltu: <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://discussions.apple.com/thread/252472652?sortBy=rank" moz-do-not-send="true">https://discussions.apple.com/thread/252472652?sortBy=rank</a></p><p>Omakohtainen postipalvelimeni
                                        ei ole ylläpitämäni vaan käytän
                                        ilmaista sähköpostia osoitteessa
                                        gmx.com. Postiliikenne kulkee
                                        kuitenkin iki.fi-osoitteen
                                        kautta vastaanottaessani postia
                                        ja lähettäessäni sitä.</p><p>Kun lähetän postia niin saan
                                        seuraavan virhe-ilmoituksen ja
                                        korvasin henkilön sähköpostissa
                                        olleen nimen xxxxxx.yyyyyy:</p>
                                      <pre wrap="" class="moz-quote-pre">This is the mail system at host lahtoruutu.iki.fi.

I'm sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It's attached below.

For further assistance, please send mail to postmaster.

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.

                   The mail system

<a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:teemu.nuutinen@me.com" moz-do-not-send="true"><xxxxxx.yyyyyy@me.com></a>: host mx01.mail.icloud.com[17.57.154.33] said: 554
    5.7.1 [BS01] Message rejected due to local policy. Please visit
    <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://support.apple.com/en-us/HT204137" moz-do-not-send="true">https://support.apple.com/en-us/HT204137</a>. Txn ID
    276ac6aa-85ab-4995-8de0-60142fa2944c (in reply to end of DATA command)</pre><p><br>
                                      </p>
                                      <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
                                      <div class="moz-text-plain" wrap="true" style="font-family: -moz-fixed; font-size: 12px;" lang="x-unicode">
                                        <pre wrap="" class="moz-quote-pre">Reporting-MTA: dns; lahtoruutu.iki.fi
X-Postfix-Queue-ID: 4g14QS4y6rz49Px5
X-Postfix-Sender: rfc822; <a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext" href="mailto:jarkko.poutiainen@iki.fi" moz-do-not-send="true">jarkko.poutiainen@iki.fi</a>
Arrival-Date: Wed, 22 Apr 2026 19:28:00 +0300 (EEST)

Final-Recipient: rfc822; <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:teemu.nuutinen@me.com" moz-do-not-send="true">xxxxxx.yyyyyy@me.com</a>
Original-Recipient: <a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext" href="mailto:rfc822;teemu.nuutinen@me.com" moz-do-not-send="true">rfc822;xxxxxx.yyyyyy@me.com</a>
Action: failed
Status: 5.7.1
Remote-MTA: dns; mx01.mail.icloud.com
Diagnostic-Code: smtp; 554 5.7.1 [BS01] Message rejected due to local policy.
    Please visit <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://support.apple.com/en-us/HT204137" moz-do-not-send="true">https://support.apple.com/en-us/HT204137</a>. Txn ID</pre>
                                      </div><p>Onko teillä kokemuksia siitä
                                        miten iki.fi-osoitteesta voisi
                                        lähettää postia applen
                                        ylläpitämään
                                        me.com-osoitteeseen?<br>
                                        <br>
                                        Ystävällisin terveisin,<br>
                                        Jarkko Poutiainen</p>
                                    </div>
_______________________________________________<br>
                                    IKI-aktivistit mailing list<br>
                                    <a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext" href="mailto:IKI-aktivistit@listat.iki.fi" moz-do-not-send="true">IKI-aktivistit@listat.iki.fi</a><br>
                                    <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://listat.iki.fi/mailman/listinfo.cgi/iki-aktivistit" moz-do-not-send="true">https://listat.iki.fi/mailman/listinfo.cgi/iki-aktivistit</a><br>
                                  </div>
                                </blockquote>
                              </div>
                              <br>
                            </div>
                          </blockquote>
                        </div>
                      </div>
                    </blockquote>
                  </div>
                  <br>
                </blockquote>
              </div>
            </div>
          </blockquote>
        </div>
        <br>
      </div>
      <br>
      <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
      <pre wrap="" class="moz-quote-pre">_______________________________________________
IKI-aktivistit mailing list
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:IKI-aktivistit@listat.iki.fi">IKI-aktivistit@listat.iki.fi</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://listat.iki.fi/mailman/listinfo.cgi/iki-aktivistit">https://listat.iki.fi/mailman/listinfo.cgi/iki-aktivistit</a>
</pre>
    </blockquote>
    <br>
  </div>

_______________________________________________<br>IKI-aktivistit mailing list<br>IKI-aktivistit@listat.iki.fi<br>https://listat.iki.fi/mailman/listinfo.cgi/iki-aktivistit<br></div></blockquote></div><br></div></body></html>