[IKI-aktivistit] SPF asetus -all aiheuttaa sen ettei viestit kulje perille

Petri Koistinen petri.koistinen at iki.fi
Mon Feb 26 21:41:10 EET 2024

Hei Aleksi,

ti 30. tammik. 2024 klo 17.02 Aleksi Vesala (aleksi.vesala at iki.fi) kirjoitti:

> Saisinko vinkkiä, mistä ohjeesta kannattaisi aloittaa, kun tässä edelleen lähettämäni sähköposti jää tulematta gmail-tilille.

Et voi valitettavasti itse korjata tätä ongelmaa. Pulma johtuu siitä,
että jyvaskyla.fi verkkotunnuksella on virheellinen SPF-asetus:
"v=spf1 include:_spf-a.jyvaskyla.fi. include:_spf.lyyti.fi
include:spf.protection.outlook.com include:spf.lianamailer.com
include:_spf.emaileri.fi include:_spf.datacenter.fi
include:_spf.mlsend.com -all"

Tässä on väärin tuo lopussa oleva "-all", joka kieltää viestin
lähettämisen IKI:n kautta. Parempi ratkaisu on paheksua IKI:n kautta
viestin välittämistä asetuksella "~all". Tietysti viestin pitää olla
myös DKIM-allekirjoitettu. Lisää tietoa sivulta
https://support.google.com/a/answer/81126

Asiat voi vain korjata jyvaskyla.fi verkkotunnuksen ja
sähköpostipalvelun ylläpitäjä.

Aino lohdutus on, että ei myöskään Helsinki osaa tätä:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010200081.html

Syy on täsmälleen sama.

Ystävällisin terveisin
Petri Koistinen