[IKI-aktivistit] iki-smtp gmailin kanssa?

Anssi Kolehmainen anssi at aketzu.net
Mon May 29 19:01:15 EEST 2023

On Mon, May 29, 2023 at 06:45:47PM +0300, Toke Lahti wrote:
>Haluaisin:
>Lähettää mailin Apple Mailista niin, että se näyttää tulevan osoitteesta minä@gmail.com,
>mutta lähettävä serveri on iki-smtp.
>Ja kun näin teen, niin ylläoleva ilmoitus bumerangina.

Joskus viime vuosituhannen puolella sähköposti oli villi länsi, jossa ei
ollut mitään tarkistuksia minkään suhteen ja silloin tällainen toimi.
Nykyisin google sanoo että @gmail.com lähettäjän sähköposteja voi
tulla ainoastaan googlen servereiltä x,y,z ja sen lisäksi niissä pitää
olla googlen tekemä sähköinen allekirjoitus... Jos nämä ovat väärin niin
viesti on joku huijaus ja se pitäisi blokata.

>Iki-smtp:n ohjeissa kerrotaan, jos olen oikein ymmärtänyt, että iki-smtp:tä voi käyttää gmailin kanssa, jos laittaa iki-osoitteen gmailissa aliakseksi.
>Eli siis asettaaksesi “sallitun” smtp-serverin, kun lähettävä osoite on “@gmail.com", pitää asettaa toinen sähköpostiosoite lähettäjäksi, mutta sitten lähettäessä voi kuitenkin valita sen “@gmail.com” näkyvän vastaanottajalle lähettävän osoitteena?
>Vai onko ohje tarkoitettu tilanteeseen, jossa gmailin webbi-käyttöliittymässä halutaan lähettä iki-osoitteella ja iki-smtp:n kautta?

Juurikin. Edellämainitusta syystä gmail itsessään ei voi lähettää
@iki.fi lähettäjän sähköposteja vaan se pitää kierrättää ikin kautta
lisäämällä iki-smtp gmailiin.

--
Anssi Kolehmainen