[IKI-aktivistit] Nyt on kohtuullisen akuutti homma päällä. Viestejä puuttuu.

Matti Nuortio matti.nuortio at pp1.inet.fi
Thu Jun 29 13:28:22 EEST 2023

Terves, kaikki iki-aktivistit!

Nyt on vähän hankalaa tilannetta päällä... ja kriittisyydeltään
kohtuullinen juttu.

Otin ehkä kahdeksisen päivää sitten käyttöön Laatikon eli IKIn
väliaikaisen WWW-posti-turvasataman tai mikä lienee - väliaikainen
tarkistuspaikka viestejä varten. Olen tässä nyt huomannut, että sinne
jää toimittumatta edelleen aika tärkeitäkin viestejä. Viikonlopun aikana
ja kuluvalla arkiviikolla niitä on jäänyt nalkkiin omien laskujeni
mukaan kahdeksan.

Toukokuun viimeisellä viikolla norjalainen Fjordmail osti Telian
Inet-postin ja tuolloin palvelujen siirron tekninen osuus myös
viimeisteltiin. Minulla on Inetin eli Fjordmailin tili IKI-osoitteenani,
joten tämä voisi liittyä asiaan. Kertauksena: toukokuun lopussa tapahtui
oleellisia muutoksia varsinaisen sähköpostiosoitteen tarjoajan
teknisellä puolella. Viikko sitten otin Laatikon käyttöön ja havaitsin
ongelmia.

Mitenköhän päin tällaista juttua kannattaisi ryhtyä perkaamaan? Onko
mahdollista, että ongelma voisi selittyä sittenkin IKIn pään
harmaalistauksella? Tai siis IKIn harmaalistausta en tietenkään tässä
syytä ja pidän sitä hyödyllisenä toimintana... ...mutta mutta siis jos
vaikka näin: viime aikoina alkuperäisillä saamieni postien lähettävillä
palvelimilla olisi muuttunut JOKIN ja ne reagoisivat nykyään huonosti
harmaalistauksen uudelleenlähetystä koskevaan pyyntöön? Tai, ööö, emminä
tiijä, jotain jotain jotain.

Toinen vaihtoehto on jo mainittu ongelma Inetin päässä. Onko muita
mahdollisuuksia?

Käytännössä kaikki nyt viikolla limboon tai purgatorioon jääneet viestit
ovat sellaisia, joita vastaavia on samoilta lähettäjiltä - mahdolliset
kosmeettiset, käyttäjälle huonosti näkyvät muutokset lähettävissä
palvelimissa pois luettuina - tullut perille aivan OK. Siis aiemmin on
tullut.

Olen tarkistanut Inet-postistani myös roskapostisuotimen, muut suotimet,
mahdolliset roskakorit ja vastaavat ylimääräiset paikat, missä posteja
voisi olla lajiteltuna. Olen tsekannut Inetin WWW-postinäkymän ja siellä
olevat vaihtoehdot. Laatikon sisältöä ja kaikkea mainittua vertailemalla
on selvää, että osa Laatikossa olevista posteista ei ole olemassa Inetin
sisällä.

Yritän omalta osaltani sykkiä tätä asiaa eteenpäin aika rivakasti, koska
tuossa joukossa on sellaisia viestejä, joita mielellään saa unohtua
matkalle aika vähän. Mutta tietysti siltä osin, kun odottelen yhteisön
apua tai jotain eteenpäin nytkäyttäviä vinkkejä, niin kestän vähän
enemmänkin viivettä. Nyt on kumminkin kesä ja vapaaehtoisesti tätä
tehdään - nämä jutut käsitän. Tosiaan jos joku osaa jeesailla, niin
vinkkejä minulle tulemaan! Olen kiitollinen etukäteen ja takakäteen.

Vielä oleellinen huomio: minulla on joka tapauksessa ollut projektina
nyt, kun tuo Fjordmail-kauppa tuli ja palveluntarjoaja ei vaikuta
hintaansa nähden mitenkään erinomaiselta, ollut tarkoituksena pikku
hiljaa siirtää Inet-posti pois käytöstä. Ja sitten IKI-osoitteen
taustalle jokin muu palvelu. Tämä on pikku hiljaa etenevä asia.
Kartoittelen tätä. Mutta niin nopeasti en voi tuon kanssa toimia, että
sen voisi toivoa ratkaisevan asian esim. heinäkuun alkuaikoina. Silti
yritän tätä akuuttia ongelmaa saada ratkaistua jo heinäkuussa.

No niin.

Palataan!

terveisin
Matti Nuortio