[IKI-aktivistit] viestejä menee roskapostiksi tällä viikolla?

Tero Kivinen kivinen at iki.fi
Thu Aug 11 15:51:03 EEST 2022

Timo Lindfors writes:
> ihan vaan satunnainen huomio, tällä viikolla ikin rspam on luokitellut
> suuren joukon ihan tavallisia viestejä roskapostiksi, näkeeköhän kukaan
> mikä sillä on hätänä? Mm. Nordean viesti saapuneesta e-laskusta meni
> spammiin.

IKI:n rspamd:n ei pitäisi merkitä mitään, sen pitäisi vain hylätä ihan
selvät roskapostit suoraan, mutta päästää kaikki muu läpi ilman
muutoksia. Sen jälkeen jos sinulla on roskapostimerkintä päällä niin
roskapostipalvelimet ajavat spamassasinia joka sitten lisää
roskapostimerkinnän jos viesti on roskaposti. Tuossa samassa
yhteydessä viesteihin sitten tulee myös seuraavat otsikkotiedot:

	MAILING_LIST_MULTI,RCVD_IN_DNSWL_LOW autolearn=ham autolearn_force=no
	version=3.4.6

Tosin iki:n lisäämissä viesteissä tuolla X-Spam-Checker-Version
kohdalla lukee "on silppuri.iki.fi" tai vastaavaa ja tuosta
X-Spam-Status riviltä voi sitten nähdä miksi viesti on iki:n mielestä
ollut roskapostia. Esim tämä sinun lähettämäsi viesti on saanut minun
omalta spamassasinilta -3.6 pistettä, koska se on BAYES_00:n mukaan
hyvin pienellä todennäköisyydellä roskapostia ja ainoa muu oikeasti
merkittävä on MAILING_LIST_MULTI joka tarkoittaa että se on tullut
tunnetulta postituslista ohjelmalta.

Tuo IKI_FI_RECEIVED on minun oma viritys joka neutraloi
RCVD_IN_DNSWL_LOW:n, koska likimain kaikki minulle tuleva posti tulee
iki:stä ja iki on DNS whitelistalla joka antaisi kaikille ikistä
tuleville viesteille negatiivisia pisteitä, joten haluan neutraloida
tuon kyseisen testin iki:n osalta. Hmm... paitsi että se ei toimi
enää, koska aikaisemmin iki oli RCVD_IN_DNSWL_MED:ssä ja nyt on
RCVD_IN_DNSWL_LOW:ssa... Pitää säätää omia asetuksia.

Eli katso noista otsikoista miksi viesti on päätynyt roskapostiin, voi
olla että kyse ei ole siitä että iki olisi muuttanut mitään vaan oma
sähköpostintarjoajasi on voinut muuttaa jotain.
kivinen at iki.fi