[IKI-aktivistit] Fwd: Ongelmia sähköpostin kanssa/ Vuokko Järvinen/liite

Vuokko Järvinen vuokko.jarvinen at iki.fi
Fri Oct 29 18:07:28 EEST 2021




-------- Välitetty viesti / Fwd.Msg --------
Aihe: 	Ongelmia sähköpostin kanssa
Päiväys: 	Wed, 27 Oct 2021 12:58:57 +0300
Lähettäjä: 	Vuokko Järvinen <vuokko.jarvinen at iki.fi>
Vastaanottaja: 	iki-hallitus at iki.fi



Hei.

Olen 76-vuotias ja ollut IKI:n jäsen nro 24105 5.11.2010 lähtien. 
Liityin jäseneksi, kun eläkkeelle jäätyäni minulla oli tiedossa nopeaan 
tahtiin muuttoja ja vaihdoin osittain sen takia operaattoreitakin pari 
kertaa. Partioharrastuksessani sain eräältä tietää IKI:stä "ikuisesta" 
sähköpostiosoitteesta, mikä tuntui oivalta ratkaisulta operaattoria 
vaihdeltaessa. Kaikki on toiminut ilman suurempia ongelmia nämä vuodet, 
vaikka olen vaihtanut kännykkää ja läppäriäkin kolme kertaa. Joskus on 
tullut THIS IS A WARNING MESSAGE ONLY-ilmoitus, mutta sieltä se posti on 
lopulta putkahtanut. Kuitenkin viime vuoden aikana havaitsin, että 
silloin tällöin posti meni Spamiin, ja ne olivat mielestäni 
poikkeuksetta silloin lähetetty esim. pankista, Vantaan kaupungilta ja 
viime aikoina Trafiltakin, siis jostain julkiselta toimijalta. Nyt 
syksyn aikana Spamiin meni enemmän postia ja syyskuun alun jälkeen tuli 
kummallinen ongelma, kun en saanut iPhonellani poistettua saapuneita 
sähköposteja, lähetetyt sain pois.  Ne saattoivat mennä roskakoriin tai 
Trashiin tai trashiin ja silti olivat jälleen saapuneissa. Läppärilläni, 
jossa on Thunderbird, kaikki toimi ok. Kyselin aluksi apua Enterin 
(vapaaehtoinen tietokoneneuvonta kirjastoissa) neuvojilta, mutta siellä 
ei ollut oikein iPhonea ymmärtäviä ja koska minulla on nyt sähköpostini 
operaattorina Elisa, neuvoivat ottamaan yhteyttä Elisan 
asiakaspalveluun. Ja niin lopulta viime viikolla istuin Kampissa Elisan 
OmaGurun luona iPhoneni ja läppärini kanssa. Melkein heti alkuun hän 
alkoi syyttää syntyneistä ongelmista iki.fi-osoitettani ja 
Thunderbirdiäkin. Hän korjaili kännyni ja läppärini asetuksia 
keskiviikkona ja torstaina yhteensä 45 min ajan. Minulle jäi tunne, että 
tärkeintä hänelle oli, että webmail.elisassa näkyvä postini toimii ja 
että hän sai siivottua iPhonelta turhia postilaatikoita, joita oli 
kaksin-kolminkertaisesti esim. saapuneet, sent, sent mail, deleted 
messages, roskakori, spam, trash, Trash jne. Sanoin kyllä hänelle , että 
todella harvoin olen käynyt Webmail.elisan sivullani. Kuitenkin 
lauantai-iltana kun olin tuttavani luona ja hän oli ostanut iPadillaan 
minulle ja kumppanilleni Finnairin lentoliput, huomasimme, että ne eivät 
saapuneetkaan IPhoneeni, vaikka tulivat heti kumppanilleni. Kotona niitä 
ei löytynyt myöskään Thunderbirdin saapuneista, eikä Webmail.elisasta. 
Samalla huomasin, että en pysty lähettämään läppärini Thunderbirdin 
kautta lainkaan postia, tuli virheilmoituksia. Liite. Olin tosi pulassa! 
Postia ei tule, enkä pysty lähettämään. Lisäksi huomasin, että Kampissa 
käynnin jälkeen IPhonella lähettämäni postin lähettäjä olikin 
vuokko.jarvinen at kolumbus.fi ja lähetettyyn postiin vastattuun postiin 
tuli osoitteeksi myös kolumbus.fi. Kuitenkin lentoliput saapuivat 
yllättäen sunnuntaina iPhoneni Spamiin( jonka piti siis olla 
poistettu!), kun huomasin AirDrop-ilmoituksen ja panin WiFin päälle. 
Bluetooth jo oli Koronavilkun takia. Tulivatko ne kumppani lähellä 
olleesta IPhonesta!? Laitoin heti postia Gurulle ja soitin Elisan 
asiakaspalveluun, jossa tyttö sanoi, että " gurun palveluissa ei ole 
takuita, parhaansa yrittävät". Siksi otin yhteyttä Myyrmäkeläiseen 
tietokonepalveluun, jonka palveluita olen joskus käyttänyt ja aina 
saanut apua. Maanantaina Guru vastasi kyllä postiini (liitteenä). 
Tarkistin IKIn sivuilta, ja iki.fi osoitteeni ilmoitettiin olevan 
toiminnassa.

Vasta tiistaina Tietokonepalvelun mies pääsi auttamaan ja sai 
Thunderbird-postini toimimaan ja IPhoneen lähetettyjä posteja hän sai 
saapumaan iki.fi-osoitteeseen. Mutta lähettäjä oli edelleen kolumbus.fi. 
Liite. Hän ei kyllä ollut koskaan ennen ollut tekemisissä IKIn kanssa.

Olen siis maksanut sievoisia summia ja kokenut huolta ja harmia useita 
päiviä. Onko tässä nyt ollut kaikki vika IKI:ssä vai onko Guru sössinyt 
kaikki perusteellisesti?

Terveisin, Vuokko Järvinen (nyt lähettäjän pitäisi siis olla 
vuokko.jarvinen at iki.fi

Liitteet: Gurun vastaus, Tietokonehuolto CDT:n analyysit ja korjailut, 
Thunderbirdin vikailmoituskuvat 2 kpl
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://listat.iki.fi/pipermail/iki-aktivistit/attachments/20211029/81913fd9/attachment-0001.htm>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: IMG_4778.JPG
Type: image/jpeg
Size: 94537 bytes
Desc: not available
URL: <http://listat.iki.fi/pipermail/iki-aktivistit/attachments/20211029/81913fd9/attachment-0002.jpe>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: IMG_4779.JPG
Type: image/jpeg
Size: 109489 bytes
Desc: not available
URL: <http://listat.iki.fi/pipermail/iki-aktivistit/attachments/20211029/81913fd9/attachment-0003.jpe>


More information about the IKI-aktivistit mailing list