[IKI-aktivistit] Sähköposti katoaa

Jouni K Seppänen jks at iki.fi
Sat Jul 11 09:10:28 EEST 2020

On Fri, 19 Jun 2020, at 12:47, Petri Pitkänen wrote:
> Hyvää juhannusta!

Tämä näkyi minun postilaatikossani vasta pitkälti heinäkuun puolella, joten viesti lienee jäänyt odottamaan manuaalista hyväksyntää. Arvatenkin olet tilannut listan eri osoitteella kuin mistä lähetät.

> Voisikohan täältä löytyä apua selvittämään mikä voisi olla syynä, että poikani helmeri at iki.fi -postit katoavat? Lähettäjälle ei tulee mitään virheilmoitusta, ja viestit eivät myöskään mene roskpostilaatikkoon.

Mihin sähköpostipalveluun viestit on ohjattu? Luultavimmin siellä on käytössä jokin suodatus, joka saa aikaan viestien katoamisen. Ratkaisu on joko ottaa yhteyttä tämän palveluntarjoajan ylläpitoon tai vaihtaa palveluntarjoajaa. Itse olen ollut tyytyväinen Fastmailiin, joka on maksullinen palvelu, millä on se etu, että maksava asiakas saa ongelmatilanteissa apua. Tietääkseni monet kyllä käyttävät iki-postien ohjauksen kohteena ilmaista Gmailia ilman suurempia ongelmia, joten ilmaiseksikin voi selvitä.

Toinen mahdollisuus on, että lähettävä pää käyttää SPF:ää mutta ei DKIM:ää. Tätä voi kokeilla lähettämällä koeviestejä tavanomaisen osoitteen lisäksi esim. Gmailista, jossa DKIM-asetukset ovat varmasti kunnossa.

SPF:n ongelmista on ikillä kuvaus osoitteessa https://ikiwiki.iki.fi/faq/spf. Nykyään melkein kaikkialla, missä on käytössä SPF, on myös DKIM ja DMARC sellaisilla asetuksilla, että uudelleenlähetettyjen viestien ei pitäisi näyttää väärennöksiltä. On kuitenkin mahdollista, että jokin lähettäjä on aikanaan asentanut postipalvelimen niin, että siinä oli SPF mutta ei näitä uudempia kirjainlyhenteitä, ja silloin sieltä iki.fi:n kautta kulkeva posti on vaarassa kadota.

Jouni Seppänen