[IKI-aktivistit] ISP joka tarjoaa edelleen kiinteän IP:n?

Tero Kivinen kivinen at iki.fi
Sat Nov 2 00:26:41 EET 2019

Antti Salmela writes:

> Hetzneriltä saa reilulla kolmella eurolla kuussa virtuaalin Helsingistä
> 10 gigabitin interfacella, voi laittaa niin tunnelin pääksi kuin unohtaa
> monet kotilaitteiden pyörittämiset. On toiminut luotettavasti.

No minä ainakaan en halua siirtää valokuva-arkistojani minnekään
kauas, koska niiden kuvien/videoiden siirtely on gigabitin
ethernetissäkin on liian hidasta, puhumattakaan wlanista (aina välillä
pitää kaivaa läppäriin ethernet-piuha kiinni kun muuten kuvien siirto
kestää liian pitkään). En halua edes kuvitella mitä nopeus olisi
mobiilidatan uploadilla...

Tuollainen pilviserveri voisi toimia ipv6-tunnelin päänä, eli siellä
voisi ajaa tunnelia kotiverkkoon, koska ipv6:sen saaminen tuntuu
olevan se ongelma näillä nykyisillä "isp":llä, jotka eivät siis osaa
tarjota internettiä vaan ainoastaan jotain mobiilinettiä.

Samoin backuppien valuttaminen mobiiliverkon yli omalle NAS:ille on
liian tuskaista. NAS purkissa on 16 TB levyä (raidattuna) ja
firewall/www/mail etc serverissä on 4 TB:ä levyä (mirroroituna ja 2.3
TB käytössä) joten backupit kestäisi hetken...
kivinen at iki.fi