[IKI-aktivistit] Kilpailukykyisiä kotimaisia postilaatikoita?

Toke Lahti toke at iki.fi
Tue Dec 17 13:40:15 EET 2019

Ok,

mä oon yrittäny pitää servereillä, jotta ulkoistettu varmuuskopiointi.
Idea olis kans, et kaikilla laitteilla pääsis käsiks, mut se tuottaa ongelmaa ainakin iOS:llä.

Paikallisessa arkistonnissa on ainakin meillä, jotka käytämme näitä tyhmiä graafisia käyttöliittymiä, se ongelma, että nää clientit tuppaa tekee omanlaisia arkistoja ja niiden konvertointi, jos tarvii vaihtaa clienttiä, voi olla tosi työläs homma. IMAPin päästä mailit tulee joka clientille ilman ongelmia.

Uuden mac minin migraatiossa oli yskintää ja Mailin liitetiedostot jäivät jumiin, ilmeisesti joku permission ongelma.
Yllätys oli melkoinen, et koska jumi, niin Time Machine ei ollut varmuuskopioinut melkein mitään maileja moneen kuukauteen.

Viime vuonna kävi niin, että poistelin duplikaatteja ja siirtelin isoja määriä maileja laatikosta toiseen Thunderbirdillä.
Nukkumaan mennessä se jäi ruksuttamaan. Seuraavana päivän pitkä työpäivä tai jotain muuta, miksi en jatkanut siihen mihin jäi ja kun pääsin koneelle, oli muuta mielessä kuin Thunderbird.
Puoli vuotta myöhemmin aloin etsimään jotain maileja ja huomasin, et useempi tuhat kateissa.
Tarkistin TBn login ja se oli kaatunut silloin yöllä ja ilmeisesti sitten mailit kadonneet.
Sen jälkeen oon varonut siirtämästä, vaan aina kopio ja verifiointi. Kadonneet mailit löyty onneks TM-backupilta.

Kapsi vaikuttaa kyllä muuten hyvältä, mut toi backuppaus taitaa puuttua.
Elisa ja jopa AOL ovat maksutta joskus palautelleet kovinkin vanhoista backupeista.
Toisaalta, kun Timemachine on osoittanut heikkoutensa, niin kai se pitäs taas omaksua kloonilevyjen teko pari kertaa vuodessa.
Kapsi toimis myös erinomaisena backuppina itsekin.

Mä taas en luota omiin kykyihini niin paljoa kuin ulkoistettuun, ainakin pitäs tehdä joku dokumentoitu workflow, jota sitten muistais noudattaa.

Vaikuttaa siltä, et ainakin 2 hyvää paikkaa nyt jo siis löydössä!
Varsinkin, jos Domainhotellista ei löydy pahaa sanottavaa.

Kyselen, koska oli hieman kummallinen kokemus samasta suunnasta tulevalle palvelulle: firma lanseeraa ilmaispalvelun, ostan siihen faijalle maksullista lisätilaa, firma irroittaa ilmaispalvelun omaksi “firmakseen” (yhden työntekijän omaksi firmaksi, joka opettelee ylläpitoa palvelulla?), palvelun taso on mitä on, rahat maksetaan toiselle firmalle, aika limbossa koko homma.