[IKI-aktivistit] postia ei kuulu?

Ilari Stenroth ilari.stenroth at iki.fi
Tue Mar 20 16:45:26 EET 2018

On 20.3.2018 16.15, Tapio Sokura wrote:
> Moi,

> Nyt kun aktivistilista pitkästä aikaa taas toimii, tuli mieleen kysyä,
> että onko IKI:ssä koskaan mietitty DKIM:n käyttämisen mahdollistamista
> iki-osoitteella postia lähettäville? Se voisi hieman auttaa
> päinvastaisessa suunnassa, eli iki-osoitteista lähetettyjen mailien
> perillemenoa.
>
> DKIM-speksi mahdollistaa allekirjoitusoikeuden delegoimisen ja
> rajoitamisen myös @-merkin vasemmalla puolella, mutta vaikuttaa siltä
> että sen rajoituksen käyttö/tuki on aika vähäistä käytännössä.
> [...]
Hei Tapio,

Hallitus on pohtinut DKIM-palvelua hartaasti. Postipalvelimet jotka
lähettävät tai välittävät DKIM-allekirjoittamatonta postia joutuvat
selkeästi herkemmin jäähylle ja IKI:lle on jo koitunut harmian mm.
Gmailin kanssa siitä, että meillä ei ole DKIM-allekirjoituksia. SMTP
submission serverin hostaaminen on kieltämättä haasteellista ja
vastuullista. Pitäisi olla automatiikkaa valvomassa väärinkäytöksiä ja
ehkä jopa virustorjuntaa, koska muuten IKI:n DKIM-avaimella
allekirjoitetut roska-/viruspostit laskevat koko iki.fi-domainin
reputation scorea erillaisissa roskapostitorjuntapalveluissa. Ongelma on
juuri tuo domain reputation ja DKIM:n myötä emme pysty enää kiistämään,
että roskaposti ei ole meiltä lähtöisin.

Hyviä ideoita otetaan vastaan...

T. Ilari