[IKI-aktivistit] En saa iki postia!

Tero Kivinen kivinen at iki.fi
Fri Mar 16 16:53:36 EET 2018

Robert Krogars writes:
> Minun iki posti ei kulje robert.krogars at iki.fi. Yksi meili on tullut tänään läpi. Kaverille oli
> eilen tullut virheilmoitus että postia ei voida lähettää. Itse en ole saannut mitään
> virheilmoitusta mutta mitään ei tule läpi.

Telia on alkanut blockkaamaan iki:stä tulevia posteja. Yleensä
virheilmoituksella joka viittaa liian suureen postimäärän, mutta ovat
samalla myös ilmeisesti kiristäneet SPF sääntöjään. Asiasta kannattaa
valittaa telian ylläpidolle... Mitä enemmän sinne tulee valituksia
niin sitä vakavammin luultavasti suhtautuvat asiaan.

Tyypillinen virhe jonka telia antaa on:

421 Connection refused due to exceeded message sending limits (by
email address). Rate limit: preventing high volume sending -
xxx.xxx.xxx.xxx sender=xxx rcpt=xxx country=FI

ja koska kyseessä on tilapäinen virhe niin viestit jäävät iki:ssä
jonoon ja kahden tunnin kohdalla lähtee lähettäjälle varoitus että
viesti on jonossa ja jos sitä ei saada viiteen päivään välitettyä
perille niin posti palautuu virheilmoituksen kera lähettäjälle.

Tilastosivulta:

https://full-iki.basen.com/public?name=MailQueue

näkee että iki:n jonoissa on tällä hetkellä 5000-6000 postia
odottamista inet.fi koneeseen pääsyä...
kivinen at iki.fi