[IKI-aktivistit] iki-osoitteen käyttö email-clientin from:-kentässä

Tero Kivinen kivinen at iki.fi
Tue Aug 14 16:15:08 EEST 2018

Toke Lahti writes:
> Ohjeet on tilanteeseen, jossa käyttää gmail-postilaatikkoa iki-osoitteen
> kanssa.
> Toi mun ongelma tulee siitä, kun en käytä gmailia iki-osoitteni kanssa, mutta
> lähetän viestin “iki-osoitteesta” gmail-osoitteeseen.

Eli lähtevät mailit menevät suoraan googlelle ilman että ne käyvät
ollenkaan iki:n kautta?

Tuossa tapauksessa asia riippuu siitä mitä kautta mailisi lähtee
eteenpäin. Esim minulla on oma smtp palvelin jossa on kaikki postini
ja se myös lähettää suoraan postia eteenpäin esim googlelle. From
osoitteessa lukee vain kivinen at iki.fi ja kyllä ne perille gmailiin
menee. Yleensä siis...

Muistan kyllä joskus nähneeni tuollaisenkin viestin, mutta se taisi
olla niin että viesti meni toiselle iki-käyttäjälle joka forwardoi sen
sitten gmailiin, eikä niin että olisi mennyt gmailiin suoraan minun
koneeltani.

Olemme miettineet että pitäisi otta DKIM käyttöön ikissä, eli niin
että tarjoaisimme authentikoidun smtp-out palvelun joka samalla myös
DKIM allekirjoittaisi viestit ennen kuin ne lähetetään eteenpäin. Tuo
voisi auttaa esim gmailin ja joiden muiden paikkojen kanssa, mutta
nämä projektit ovat meillä aika usein ikuisuusprojekteja, joten mitään
aikataulua ei tuolle uskalla luvata.
kivinen at iki.fi