[IKI-aktivistit] SpamAssassinilla kaikki ok?

Tero Kivinen kivinen at iki.fi
Fri Nov 4 13:57:17 EET 2016

Tuomas Salo writes:
> huomasin muutama viikko sitten että roskapostia alkoi tulla
> tavallista enemmän, parikymmentä päivässä aiemman parin sijaan.

No parikymmentä on vielä aika vähän. Itselleni tulee filttereistä läpi
parikymmentä spammia ja sen lisäksi toinen mokoma niin isoja
roskaposteja, että en viitsi ajaa niitä spamassassinin läpi (>100 kB).
Noiden lisäksi tulee sitten noin 100 spammiä jotka spamassasini
huomaa.

> Iki-osoitteeni on asetuksella "Ok, mailit käsitellään
> spämmiasetuksella 1 (header)". Katselin että monelle ihan selvästi
> spämmille SpamAssassin antaa 0.0 pistettä (X-Spam-Status: No,
> score=0.0 ...), ja vain noin prosentti spämmistä saa yli viisi
> pistettä. Onkohan Ikin SpamAssassin jotenkin epäkunnossa, vai onko
> se vain jäänyt jälkeen kehityksessä?

Päivitin IKI:n spamassasinin säännöt vähän aikaa sitten (alle viikko),
se voi vaikuttaa asiaan. Noita sääntöjen versiota ei valitettavasti
näe mistään, joten ei ole helppoa tapaa katsoa vaikuttaako ne asiaan.

Kannattaa myös katsoa mitkä testit on antanut pisteitä katsomalla sen
X-Spam-Status rivin tests=... rivi. Itse olen huomannut että aika
suuri osa läpipääsevästä spammista on itse asiassa suomenkielistä, eli
ilmeisesti sen muutaman suomalaisen spämmerin virittämiä roskaposteja
ja he ovat ilmeisesti virittäneet postinsa niin että menee
roskapostitarkistimista läpi. Tosin tämä trendi on kyllä alkanut jo
jonkin aikaa sitten, ei ole mikään ihan viimeaikainen muutos.
kivinen at iki.fi